Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2025

ΣΤΙΣ 3/2/2025 ΕΓΚΡΙΘΗΚΕ Ο Π/Υ ΓΙΑ ΤΟ 2025

 


ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ Π/Υ 2025  (3/2/2025)    

Κες και κ συνάδελφοι ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σας. Νιώθω λίγο άβολα γιατί με αυτά που θα πω θα στεναχωρήσω μερικούς αλλά δεν μπορώ να κάνω αλλιώς σφού πάντα λέω αυτά που πιστευω.

Ο Π/Υ για το ’25 είναι ο πιο φοροεισπρακτικός αντιλαϊκός Π/Υ με τις μεγαλύτερες και προκλητικότερες  παροχές στα μεγάλα συμφέροντα, τα τελευταία πολλά χρόνια.

Θα το αποδείξουμε αλλά επειδή θέλουμε ο λαός να έχει σαφή εικόνα εξηγούμε πρώτα ότι οι δημοτικοί Π/Υ είναι συνέχεια του κρατικού Π/Υ και των οδηγιών της γνωστής ΚΥΑ. Τα περιθώρια εναλλακτικών είναι πολύ μικρά. Εσείς όμως αυτή την πολιτική σε βάρος των δημοτών μας,  την στηρίζετε, την εφαρμόζετε και την κάνετε ακόμη χειρότερη για τον λαό με τις δικές σας αποφάσεις. 

Ακόμη και φέτος που ο κρατικός Π/Υ εκτινάσσει τα φορολογικά έσοδα στα 69 δις ευρώ, περικόπτει τις κοινωνικές δαπάνες στην υγεία, στην παιδεία, των πλειστηριασμών (10.000 έγιναν στο Β εξάμηνο του ’24) της ακρίβειας που θερίζει. Στηρίζετε τα προνόμια που εκτόξευσαν 20.7% τα κέρδη των εισηγμένων και προσθέτετε τα δικά σας. Εμείς μόνο μιλάμε για τα 30 εκατ που χάνει ο δήμος κάθε χρόνο από τις μνημονιακές περικοπές για να ταΐζουν τους ομίλους αλλά εσείς απλά το εξηγείτε και ουσιαστικά το δικαιολογείτε. Δεν τα δικαιολογεί όμως ο λαός που πληρώνει το μάρμαρο.

Στον Π/Υ σας, όπως και στον κρατικό, συναντιούνται οι 3 μεγάλες συμφορές του προηγούμενου (τα ματωμένα πλεονάσματα, η ληστεία της «πράσινης» ανάπτυξης, το υπερμνημόνιο του ταμείου ανάκαμψης) για να προστεθεί φέτος και η 4η και φαρμακερή της πολεμικής οικονομίας, που προσδοκά  να ισοπεδώσει ότι έμεινε όρθιο από κοινωνικές υπηρεσίες, να χαρίσει ιλιγγιώδη κέρδη στον συσσωρευμένο πλούτο, κι αν κρίνουν να θυσιάσουν ακόμη και τα παιδιά μας στους ανταγωνισμούς τους. Ε λοιπόν Ο ΣΗΜΕΡΙΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΠΟΥ «ΒΡΑΖΕΙ ΚΑΙ ΦΛΕΓΕΤΑΙ» ΕΓΚΥΜΟΝΕΙ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΓΟΥΝ  ΟΡΜΗΤΙΚΑ ΟΙ ΛΑΟΙ ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ. 

Αιτία γι’ αυτό είναι και ο Π/Υ σας.

  Αφενός έχει νέα ραγδαία αύξηση στα έξοδα χρήσης. (γράφημα 1)  ενώ  μάλιστα η υποχρηματοδότηση των κοινωνικών αναγκών μεγαλώνει.

(ΤΟ ΓΡΑΦΗΜΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΜΑΣ ΠΙΟ ΠΑΝΩ)

Από τα 21-22 εκ το ‘18-‘19, τα 28 εκ το 2023  εκτινάσσεται στα 37,2 εκ φέτος. Αποτυπώνει τα δώρα στους ομίλους τα τέλη ταφής, τις ληστρικές ιδιωτικοποιήσεις που πρωτοστατείτε, την περικοπή των κρατικών πόρων προς τους δήμους για χρηματοδοτούνται οι όμιλοι.

     ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ 

. Τακτικά έσοδα χρήσης. Από 15,6 εκ το 2019 διπλασιάζονται το ‘25 στα 29,95 εκατ Ειδικά δε στα ανταποδοτικά (γράφημα 2ο) που πληρώνει αποκλειστικά ο λαός δεν υπάρχουν λόγια να αποτυπώσεις την ένταση της επίθεσης. Υπογραμμίζω είναι τα νούμερα των δικών σας Π/Υ.

(ΤΟ ΓΡΑΦΗΜΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΜΑΣ ΠΙΟ ΠΑΝΩ)

Εμείς απλά τα βάζουμε δίπλα δίπλα για να βγαίνουν συμπεράσματα.  Από 3.990.000 πρόβλεψη είσπραξης το ’18 σε μόλις 7 χρόνια φτάσαμε στα 10,9 εκ. Εδώ βλέπετε είναι μαζεμένα τα κοράκια της πράσινης ληστείας και το «ξένο ψωμί δικό μας μαχαίρι» της ανταποδοτικότητας από την άλλη.  Αυτό το λησταρχείο δικαιολογείτε με το «ένα καφέ τον μήνα» που είπατε τις προάλλες. Είναι όμως πολλοί οι καφέδες το μήνα που φορτώνεται ο λαός στην καθαριότητα, στην στάθμευση, στα σχολεία, στους παιδικούς κοκ Και μιλάμε για 50.000 καφέδες και για μήνες και χρόνια που χτίζουν τεράστιες περιουσίες στην πλάτη ενός χειμαζόμενου λαού.

Αν και η φοροεπιδρομή και η ακρίβεια αποδίδει στο  κρατικό ταμείο έσοδα μαμούθ προσεγγίζοντας τα 70 δις, το 95% από τον λαό και μόλις το 5% από τους ομίλους, η αρωγή του στην αύξηση αυτή των τοπικών δαπανών αντί να μεγαλώνει μικραίνει (γράφημα 3).

(ΤΟ ΓΡΑΦΗΜΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΜΑΣ ΠΙΟ ΠΑΝΩ)

 Μικραίνει γιατί αυτό τον φοροεισπρακτικό ρόλο θέλουν για τους δήμους κι εσείς με μεγάλο πάθος τον υπηρετείτε. Τακτικά έσοδα του δήμου λοιπόν. Τι βάζει το κράτος που έχει αναλάβει την υποχρέωση ανταποδίδοντας τους φόρους που εισπράττει να χρηματοδοτεί τις τοπικές λαϊκές ανάγκες και τι φορτώνει με τις δικές σας πλάτες στο λαό?  Από το 43,9% και 43,3% το ’23 και ’24 κατεβαίνουν στο 37.8% το ’25 για να φορτώσετε στο λαό την εκρηκτική αύξηση των δαπανώ που μαζί προκαλέσατε. Ο λαός φορτώνεται το 62,2% των τακτικών εσόδων. Πέρυσι το κράτος έδινε 12 εκ και φέτος θα δώσει 13,2 εκ Οι ίδιοι πόροι όμως από 15,8 εκ πέρυσι καλούνται να καταβάλλουν 21,8 εκ φέτος. Σχεδόν 2 εμείς 1 ένα αυτοί που πήραν όλα τα δοσίματα. Τελικά όχι μόνο δεν μας φέρνετε λεφτά αλλά μας παίρνετε  και μάλιστα όλο και περισσότερα.

Το ίδιο και χειρότερο περιβάλλον αντιμετωπίζουν οι δήμοι που η ΛΑΣΥ είναι πλειοψηφία. Όμως δεν ρίχνουν λάδι στη φωτιά όπως εσείς. Αντιστέκονται αποκαλύπτουν στο λαό αυτή την πολιτική. Διεκδικούν όχι με ραβασάκια αλλά παλληκαρήσια μαζί με τον λαό.  Δίνουν μάχη να ανακουφίζουν τους δημότες. Καισαριανή και Χαϊδάρι έχουν καταργήσει τα τροφεία στους παιδικούς. Μειώσαμε τα ανταποδοτικά σε κατοικία και μικρούς εβε στην Πάτρα. Πήραν απόφαση να μην εφαρμόσουν την νέα ληστρική τιμολόγηση του νερού στη ΔΕΥΑ της Πάτρας και του Τυρνάβου.. Κανείς τους δεν έχει εργολάβους στην καθαριότητα και στις υπηρεσίες. Μάχονται με την αυτεπιστασία να πιάνουν τόπο τα λεφτά των δημοτών.

     Με εξαίρεση την λαϊκή κατάκτηση του ΚΕΓΕ καμιά άλλη νέα  χρηματοδότηση δεν είχατε το 2024 για έργα.  Και πολύ περισσότερο για έργα που έχει ανάγκη ο λαός και όπως τα χρειάζεται. Γιατί επιλέξιμες δαπάνες των προγραμμάτων είναι αυτές που υπηρετούν τα κέρδη και «ξαφρίζουν» τον λαό. Γι’ αυτό η αντισεισμική θωράκιση, η αντιπλημμυρική και αντιπυρική πρόληψη δεν είναι επιλέξιμη δαπάνη και οι κίνδυνοι τώρα και με την σεισμική δραστηριότητα στις Κυκλάδες μεγαλώνουν.  Το ομολογήσατε και στην Κονδυλάκη  Δεν σας ενδιαφέρει που θα παρκάρει ο κόσμος, είπατε.  Για την ακρίβεια σας ενδιαφέρει και εσάς και το πρόγραμμα να πληρώνει για να παρκάρει. Γι’ αυτό δεν χρηματοδοτεί την αντικατάσταση των θέσεων που καταργεί. Α και κάτι άλλο. Το αρ 35 του ΚΟΚ λέει    «Η στάση και η στάθμευση επιτρέπονται, αν δεν δημιουργείται κίνδυνος ή παρακώλυση της κυκλοφορίας και αν δεν υπάρχουν σχετικές απαγορευτικές πινακίδες ή διαγραμμίσεις.». Νομιμότατες λοιπόν ήταν ο θέσεις που καταργήσατε. Για σας όποιος δεν πληρώνει ακόμη και την αναπνοή του παράνομος είναι.  

         Σταματήστε επί τέλους να βάζετε στην κοινωνική πολιτική τα δώρα στους ξενοδόχους, την τουριστική προβολή τους, το DMO κλπ. Βάλτε τους να την πληρώνουν και μην μας τα φορτώνετε και μάλιστα παρουσιάζοντάς τα ως αγαθοεργία κοινωνικής πολιτικής.

Είδαμε έναν έναν τους κωδικούς που προβλέπονταν η αγορά Μέσων ατομικής προστασίας των εργαζομένων του δήμου. Δεν πληρώθηκε ούτε 1 ευρώ.  Το ίδιο έγινε και πέρυσι. Μην μας πείτε πάλι για τα δικαστήρια  των εταιρειών που τσακώνονται για τον διαγωνισμό. Μπορούσατε να το λύσετε.  Οι εργαζόμενοι και το σωματείο τους 2η χρονιά σας ζητούν να εφαρμόσετε τον νόμο και να τους δώσετε τα χρήματα της περασμένης και προπερασμένης χρονιάς να τα αγοράσουν οι ίδιοι. Σας προειδοποιούμε. Παίζετε με την φωτιά. Αν συμβεί ένα ατύχημα και όπως πάτε δεν θα αργήσει, θα έχετε ακέραιη την ευθύνη. Δεν θα είναι η κακιά η ώρα.

  Μέρες τώρα το ζητούμε από τους αρμόδιους αντιδημάρχουν. Σήμερα το πρωί επί τέλους το πήρα: 1.063.571,62€ βάζετε στον Π/Υ για την ιδιωτικοποίηση της καθαριότητας στην ΔΕ Αρκαδίου. Υπολογίζετε κάπου 9 μήνες για φέτος.  Στην προσπάθειά σας να περάσει ασυζητητί και απαρατήρητο το καταχωνιάσατε στον ίδιο κωδικό   02.20.6162.001 με το καθαριότητα οδοκαθαρισμός  3.195.863,89. Το θέμα είναι ότι είναι δύο διαφορετικά έργα (υπηρεσίες) με διαφορετικές μελέτες και τίτλους. Σο ένα είναι καθαριότητα οδοκαθαρισμός και στο άλλο είναι «Υπηρεσίες Συλλογής και Μεταφοράς Σύμμεικτων, Ανακυκλώσιμων, Πράσινων και Ογκωδών Αποβλήτων στη ΔΕ Αρκαδίου και τμήματος της ΔΕ Ρεθύμνου του Δήμου Ρεθύμνης». Τέτοιος τίτλος στον Π/Υ δεν υπάρχει. Αλήθεια πως θα αντιμετωπίσετε μια ενδεχόμενη προσφυγή που θα ισχυρίζεται ότι ΔΕΝ ΕΧΕΤΕ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙ το σχετικό κονδύλι στον Π/Υ?

2ο Εδώ και πάρα πολύ καιρό είχατε αποφασίσει να ιδιωτικοποιήσετε και αυτό το κομμάτι της υπηρεσίας. Όσα έγιναν το καλοκαίρι με την μη πρόσληψη των 47  ΙΔΟΧ με τους κάδους να ξεχειλίζουν ήταν μέρος του σχεδιασμού, που θα εμφάνιζε την αφαίμαξη των δημοτικών πόρων και των δημοτών αναπόφευκτη.

Το χθεσινό δημοσίευμά μας εξηγεί πολλά σε όσους θέλουν να διαβάσουν.

Δύο μόνο στοιχεία θα προσθέσω.

 Έχω εδώ το Λήζιγκ της Πετρούπολης. Έχει και φτηνότερο στην Φιλαδέλφεια αλλά παίρνουμε ένα μεσαίο. Η Πετρούπολη παίρνει με Λήζιγκ 5 ετίας 3 απορριμματοφόρα euro 6, των 16 κμ (όπως αυτά της μελέτης) Εξασφαλίζει ότι μετά την 5ετία περνούν στο δήμο. Εξασφαλίζει πλήρη συντήρηση, ανταλλακτικά, ΚΤΕΟ,  εκπαίδευση προσωπικού. Ο δήμος στα 5 χρόνια πληρώνει μόνο το Πετρέλαιο και το ενδεχόμενο τρακάρισμα. Για τα 3 οχήματα με τον ΦΠΑ μέσα πληρώνουν 706.800 σε μηνιαίες δόσεις για 5 χρόνια.  Δηλαδή 47.120 ευρώ το χρόνο για κάθε όχημα.

Για 4 οχήματα που πληρώνουμε εμείς εδώ θα ήθελαν 188.000 το χρόνο να γίνουν δικά τους.

Τι πληρώνουμε εμείς στην όποια ENSER για τα 4 οχήματα χωρίς τα καύσιμα χωρίς να γίνονται δικά μας.  Από τα στοιχεία της μελέτης.

συντήρηση ανταλλακτικά 1,42/χμ          99.566 το χρόνο για τα 4

Για μίσθωση (πίνακας της υπηρεσίας)    96.000 το χρόνο

 -------------------------------------------------------------------------------------------

   Μερικο συνολο                                         195.566

+ εργολαβικό όφελος 13%                         25423,58

                   ---------------------------------------------------------------------

                                                                        220.989

+ 24% ΦΠΑ                                                     53.037

                                                  -----------------------------------------------

ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ                       274.027   ΕΥΡΏ   έναντι 188.00 για να γίνουν δικά μας 100 χιλ διαφορά χώρια τα πανωγραψίματα στα καύσιμα που υποτίθεται καταναλώνουν.

Απορώ που δεν ψάχνετε ΚΑΜΙΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ.

Λέτε ουσιαστικά ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Ή ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΝΩ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΠΟΤΗΤΑ Η ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ.

Θα πείτε δεν έχουμε προσωπικό οδηγούς κλπ.

Εγώ λέω πως έχετε το περιθώριο και πολλούς ΙΔΟΧ να πάρετε (ήδη βγάλατε προκήρυξη για πάνω από 20 ΙΔΟΧ που από πέρυσι εκκρεμούν) ας υποθέσουμε πως έχετε δυσκολίες για χ, ψ λόγους. Να η λύση.

Δίνετε στην ENSER μαζί με το εργολαβικό κέρδος και τον ΦΠΑ 28.500 ευρώ για κάθε εργαζόμενο το χρόνο.

Αν αυτά τα λεφτά τα δώσετε για σύμβαση έργου (το γνωστό μπλοκάκι) θα γίνει διαδήλωση οδηγών και εργατών να πιάσουν δουλειά. Κι εδώ δεν έχετε κανένα περιορισμό ούτε στον αριθμό που θα πάρετε ούτε στο ποσόν που θα δίνετε. Αυτό γίνεται ήδη εδώ και χρόνια σε γειτονικούς μας δήμους. Βεβαίως εμείς θέλουμε συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα και γι’ αυτό θα αγωνιζόμαστε αλλά όταν δεν υπάρχει άλλη επιλογή θα την δεχτούμε αρκεί για να γλιτώσουμε την υπηρεσία και τους δημότες από τους μεγαλοεργολάβους.

        Είναι επιλογή σας να πηγαίνετε σε ληστρικές συμβάσεις να θησαυρίζουν οι όμιλοι. Αυτό  γίνεται με την καθαριότητα οδοκαθαρισμός, έγινε με τον οδοφωτισμό γίνεται με την λειτουργία του πάρκιγκ, με την λειτουργία της ΜΕΑ από την THALIS. 

Καταψηφίζουμε τον πιο αντιλαϊκό Π/Υ των τελευταίων χρόνων

Ζητούμε να γίνει ξεχωριστή ψηφοφορία για την ιδιωτικοποίηση ή μη της καθαριότητας στο Αρκάδι για να δοθεί η δυνατότητα στους συμβούλους να εκφραστούν σε αυτό το κρίσιμο και πολύ σοβαρό θέμα.




Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΙΩΑΝΝΑΣ ΔΑΚΑΝΑΛΗ 

 Κάθε φορά που γίνεται η αντίστοιχη συζήτηση διατυπώνεται η θέση ότι ο προϋπολογισμός ενός Δήμου δεν είναι απλώς ένα «τεχνικό» ή «οικονομικό» έγγραφο, αλλά πάνω απ’ όλα πολιτικό εργαλείο. Είναι ένα εργαλείο που αποτυπώνει με συγκεκριμένο τρόπο ποιες ανάγκες προκρίνει και ποιες πολιτικές επιλογές προωθεί η εκάστοτε δημοτική αρχή, σε συνάρτηση με τις κεντρικές κατευθύνσεις της κυβέρνησης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Δεν αρκεί μια «τεχνοκρατική» συζήτηση για τα νούμερα του προϋπολογισμού. Στη συζήτηση του Δημοτικού Συμβουλίου ΑΛΛΑ και στην τοπική κοινωνία, οφείλουμε να αναδεικνύουμε ότι οι «οδηγίες» της ΕΕ και οι έλεγχοι του Παρατηρητηρίου δεν είναι ουδέτεροι. Αντανακλούν τη γενικότερη πολιτική που λέει: «Κρατήστε τους Δήμους χαμηλά χρηματοδοτούμενους, αυξήστε την ανταποδοτικότητα, βρείτε τα λεφτά από τους δημότες σας, μην αγγίζετε τα κέρδη του μεγάλου κεφαλαίου».

Και στον φετινό προϋπολογισμό αυτό που είναι πασιφανές είναι ότι ο Δήμος έχει μετατραπεί σε “επιχείρηση” που λειτουργεί με κανόνες ΕΕ και κεντρικής κυβέρνησης, αντί να υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες. Είναι θεωρώ ξεκάθαρο σε όλους μας, στους εργαζόμενους, στους γονείς, στους επαγγελματίες, ότι τα χέρια του Δήμου είναι “δεμένα” από την ίδια πολιτική που μας τσακίζει και στη δουλειά, στη φορολογία, στην Παιδεία, στην Υγεία ...


Α/ Ο προϋπολογισμός του Δήμου (δηλαδή οι αποφάσεις για τα έσοδα και τα έξοδά του) ουσιαστικά καθορίζει τι και πόσα καλείται να πληρώσει ο δημότης.

  1. τα Δημοτικά Τέλη (Καθαριότητας & Φωτισμού),για τα οποία έγινε ενδελεχής συζήτηση σε προηγούμενη συνεδρία και όλοι καταλάβαμε ότι το κόστος θα μετακυλίεται ολοένα και περισσότερο στις τσέπες των δημοτών…. χωρίς ταβάνι!!

    από τα περυσινά 7,82 εκ φέτος θα πληρώσουμε 12.5 εκ (10.885.000+1.600.00 πρώτη φορά βεβαιωμένα παρελθόντων ετών)

  2. ΤΑΠ (Τέλος Ακίνητης Περιουσίας)

Θεωρητικά προορίζεται για δράσεις που σχετίζονται με την προστασία και αναβάθμιση της αξίας των ακινήτων (π.χ. υποδομές, κοινόχρηστοι χώροι). Στην πράξη, πολλές φορές λειτουργεί ως ακόμα μία επιβάρυνση για την κατοικία.

Από 509.000 περυσινά εισπραχθέντα φέτος προϋπολογίζετε 820.000 (489.300+330.000)

  1. Φόρος ηλεκτροδότησης

    από 641.000 περυσινά εισπραχθέντα φέτος προϋπολογίζετε 816.00 (651.00+165.00)

    .η λίστα της φοροείσπραξης δεν έχει τελειωμό...

  2. και είναι επιβαρύνσεις «ανταποδοτικού» χαρακτήρα

    • Για παράδειγμα, parking(710.000), τα κολυμβητήριο,κλειστό γυμναστήριο,διάφορες αθλητικές δομές με εισιτήριο/συνδρομή,ωδείο,τροφεία στους βρεφονηπιακούς σταθμούς

    • Όσο περισσότερο ο Δήμος εφαρμόζει την «ανταποδοτική λογική» (δηλαδή «πληρώνεις για ό,τι χρησιμοποιείς»), τόσο αυξάνεται το άμεσο κόστος για τον δημότη.


  1. Αυξημένη φορολογία σε μικροεπαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους

    • Τέλος διαμονής παρεπιδημούντων

    • Τέλος επί των ακαθαρίστων εσόδων των κέντρων διασκέδασης, εστιατορίων και συναφών καταστημάτων

  1. Ποινές και πρόστιμα

    • Ένα μέρος των εσόδων του Δήμου προέρχεται από πρόστιμα (παράνομη στάθμευση, κατάληψη κοινοχρήστου χώρου κτλ.).

    • Σκοπός τους είναι κυρίως ο έλεγχος της αυθαίρετης χρήσης χώρων, όμως μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να γίνονται πηγή εσόδων – ειδικά αν ο Δήμος αντιμετωπίζει οικονομικές «τρύπες».

ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ – κάθε ανάγκη του δημότη έχει μετατραπεί σε εμπόρευμα,την οποία πουλά ο Δήμος μέσω της έμμεσης φορολογίας και μάλιστα χωρίς να έχει επιλογή ο δημότης να μην αγοράσει-αφού πρόκειται για την συντήρηση και την επιβίωση του.

Γιατί το πληρώνουμε όλα αυτά;

  • Επειδή η κεντρική πολιτική της ΕΕ, οι νόμοι του κράτους και η «εποπτεία» (Παρατηρητήριο) επιβάλλουν τη λογική της «ανταποδοτικότητας» και του «ο Δήμος πρέπει να βγάζει τα έξοδά του μόνος του».

    Δεν θα μπορούσε να υπάρξει καλύτερη απόδειξη για αυτό από το νεοεισαχθέν κριτήριο του παρατηρητηρίου που αφορά στην εκπαίδευση !

    Βέβαια κανένας δε πίστευε ότι είχαμε δωρεάν δημόσια παιδεία ,αλλά φέτος με τον ν.56415/26-7-2024 αρ4.νομοθετήθηκε η δημιουργία νέου ΚΑΕ με αρ.0616 που επιβάλλει στο δήμο να καλύψει λειτουργικές ανάγκες των σχολείων α-β βαθμιας εκπαίδευσης και ότι η κρατική χρηματοδότηση θα είναι μικρότερη ή στην καλύτερη περίπτωση ίση με τον προϋπολογισμό του δήμου για τα σχολεία -δηλαδή τα δικά μας λεφτά!

  • Για αυτό λοιπόν πήραμε μπράβο από το παρατηρητήριο – το κράτος δίνει 1.521.827 και ο Π/Υ του δήμου για τα έξοδα των σχολείων είναι 3.181.054,42!

    και σε αυτά τα 3 εκατομμύρια δεν υπολογίζονται

  • Έμμεσες χρεώσεις / «συνδρομές» σε σχολεία και δομές

  1. Οι συνεχείς περικοπές στα κονδύλια αυτά οδηγούν πολλές φορές τους γονείς σε αναγκαστικές «συλλογές χρημάτων» ή προσφορές σε είδος (π.χ. θέρμανση, ρεύμα, γραφική ύλη, καθαριότητα, υλικοτεχνική υποδομή αγορά κουρτινών, χαρτικών, ακόμα και ειδών καθαρισμού).

  2. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι σύλλογοι γονέων καλούνται να πληρώσουν από την τσέπη τους για βασικές επισκευές ή μικροπρομήθειες, καλύπτοντας κενά που θα έπρεπε να καλύπτει το κράτος και ο Δήμος μέσω επαρκούς χρηματοδότησης.

  3. Στο τέλος, οι οικογένειες πληρώνουν διπλά: μία φορά μέσω των φορολογικών τους εισφορών (που θα έπρεπε να διατεθούν στην Παιδεία), και δεύτερη φορά απευθείας στα σχολεία.

    Κτιριακή ανεπάρκεια και συντήρηση

    • Πολλά σχολεία λειτουργούν σε κτίρια γερασμένα ή παλιά, όπου αναπτύσσονται προβλήματα όπως υγρασίες, σπασμένες εγκαταστάσεις, ελλείψεις σε χώρους υγιεινής και ασφάλειας. Κάθε φορά που απαιτείται συντήρηση ή αντικατάσταση βασικού εξοπλισμού, το κόστος καλείται συνήθως να το σηκώσει «η τοπική κοινωνία» μέσω εράνων ή χορηγιών, αντί να λυθεί το πρόβλημα μέσω κρατικού ή δημοτικού προϋπολογισμού.

    • Αυτή η τακτική όχι μόνο επιβαρύνει οικονομικά τους γονείς, αλλά καταλήγει συχνά σε πρόχειρες λύσεις που δεν λύνουν τα ζητήματα μακροπρόθεσμα.

      Και δεν θα αναλύσω ούτε

    Έμμεσες πληρωμές για «συμπληρωματικές» υπηρεσίες

  • φροντιστήρια, ιδιαίτερα μαθήματα ή ξένες γλώσσες, εκπαιδευτικές εκδρομές, πολιτιστικά προγράμματα, αθλητικές δραστηριότητες

      ούτε

    Ψυχολογική πίεση και κοινωνικοί διαχωρισμοί

    • Η διαρκής «έκκληση» για οικονομική συνεισφορά καταλήγει να δημιουργεί ψυχολογική πίεση στις οικογένειες που δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν, ενώ συχνά παρατηρούνται φαινόμενα διάκρισης και ντροπής για τα παιδιά που δεν μπορούν να συμμετάσχουν σε εκδηλώσεις ή δράσεις λόγω έλλειψης χρημάτων.

    • Ουσιαστικά, εντείνεται η κοινωνική ανισότητα μέσα στο ίδιο το δημόσιο σχολείο.

  • Φτάσαμε στο σημείο να θεωρείται «κανονικότητα» η κάλυψη των αναγκών των σχολείων από τις τσέπες των γονιών.

  • Φτάσαμε στο σημείο η κατηγοριοποίηση των σχολείων να είναι πια άμεση απειλή. Το αποτέλεσμα θα είναι ότι άλλα σχολεία θα αναδεικνύονται σε «πρότυπα» ή «αριστεία», ενώ πολλά θα υποβαθμίζονται (λόγω έλλειψης χρημάτων, υποδομών, πρόσθετων προγραμμάτων). Αυτό θα εντείνει τις ανισότητες στο εκπαιδευτικό σύστημα και καταργεί σταδιακά τον ενιαίο δημόσιο χαρακτήρα του σχολείου.

  • Φτάσαμε στο σημείο να υπάρχει σχεδιασμός για τα«Σχολεία του Ωνάση» ή άλλων μεγάλων ιδρυμάτων, δηλαδή σχολεία (συνήθως δημόσια) που δέχονται οικονομική ή υλικοτεχνική ενίσχυση από το Ίδρυμα Ωνάση (ή άλλα ιδιωτικά ιδρύματα) και ενσωματώνουν προγράμματα, δράσεις, ή εκπαιδευτικό υλικό που σχεδιάζεται/χρηματοδοτείται από αυτό.

    Στην πράξη, το σχολείο αποκτά “χορηγό”. Η εμπλοκή μεγάλων ιδρυμάτων φυσικά :

    1. Συγκαλύπτει τις κρατικές ευθύνες υποχρηματοδότησης, αφού η πολιτεία αντί να καλύπτει τις ανάγκες, «κλείνει το μάτι» σε «φιλάνθρωπες» δράσεις.

    2. Μπορεί να επιφέρει παρεμβάσεις στο περιεχόμενο και τη φιλοσοφία της εκπαίδευσης, καθώς ο εκάστοτε χορηγός επιλέγει τι θα χρηματοδοτήσει, ποιο πρόγραμμα θα προωθήσει ή ποια «εικόνα» θα προβάλει.

    3. Αποτελεί αφετηρία ενός μοντέλου όπου το δημόσιο σχολείο μετατρέπεται σε χώρο επιχειρηματικής δραστηριότητας και διαφήμισης για το όποιο ίδρυμα/πολυεθνική/επιχειρηματικό όμιλο.

      Για να είμαστε βέβαια συνεπής στην ιστορία, δε πρέπει να ξεχνάμε ότι οι δήμοι μεταξύ αυτών και ο δικός μας καλοδέχτηκαν να τους μεταβιβαστεί η αρμοδιότητα διαχείρισης των σχολείων και μάλιστα με βαρύγδουπες δηλώσεις για συνταγματική και άλλες δικλείδες διαβεβαίωναν ότι είναι εξασφαλισμένη η δωρεάν δημόσια καθολική παιδεία για όλους, χωρίς ταξικά πρόσημα και προϋποθέσεις.

    ΚΑΙ ΑΥΤΟ το αναφέρω και κλείνω επειδή στον παρόντα χρόνο κυοφορείται ο ίδιος ακριβώς κίνδυνος και για την υγεία.

    Η 7η ΥΠΕ καλεί τους Δήμους και την Περιφέρεια να δώσουν κίνητρα είτε με ιδίους πόρους είτε να προσκαλέσουν άλλους συλλόγους και ιδιώτες για να βοηθήσουν το ΕΣΥ που ψυχορραγεί.


    Σας εφιστώ την προσοχή !

    Σας μεταφέρω επίσης την θέση του ΙΣΡ καθώς και της Ένωσης Γιατρών ΕΣΥ που είναι κατηγορηματικά αντίθετη σε οποιαδήποτε εμπλοκή της τοπικής αυτοδιοίκησης.


Με δυο λόγια:

Ο προϋπολογισμός, έτσι όπως καταρτίζεται με τις οδηγίες της ΕΕ και του Παρατηρητηρίου, καλεί τον δημότη να πληρώσει ένα πλήθος από τέλη και φόρους – άμεσα ή έμμεσα – για να στηριχθεί η λειτουργία του Δήμου. Οι δαπάνες που θα έπρεπε να καλύπτονται από την κεντρική χρηματοδότηση συχνά μεταφέρονται στις πλάτες των εργαζόμενων, των επαγγελματιών, των οικογενειών με χαμηλά εισοδήματα. Η Λαϊκή Συσπείρωση αντιστρατεύεται αυτήν τη λογική, διεκδικώντας ενίσχυση της κρατικής χρηματοδότησης και σημαντικές ελαφρύνσεις για τα λαϊκά στρώματα.