Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου 2021

 Στις 3/12/2021 συζητήθηκε στο ΔΣ και το θέμα του ΒΟΑΚ.

Το video της συνεδρίασης είναι https://www.youtube.com/watch?v=wQ9KFpM0BPM  

 Η παρέμβασή μας για τον ΒΟΑΚ είναι στο διάστημα 2.29-2.45

ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΕΟ ΒΟΑΚ

ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΡΕΘΥΜΝΟΥ

Με τις σύγχρονες τεχνολογικές και παραγωγικές δυνατότητες η ικανοποίηση της ανάγκης για ένα ΒΟΑΚ σύγχρονο, ασφαλή δημόσιο χωρίς διόδια για τον λαό είναι εδώ και πολλά χρόνια απόλυτα ρεαλιστική και αναγκαία.

Από το 1985 επί ΠΑΣΟΚ που ξεκίνησε η συζήτηση θα μπορούσε κάλλιστα να έχει εδώ και χρόνια ολοκληρωθεί Έχουν τεράστιες ευθύνες όλες οι κυβερνήσεις από τότε μέχρι σήμερα. Για την ταλαιπωρία που γίνεται βάσανο την τουριστική σαιζόν, τα δυστυχήματα που όχι λίγα ήταν θανατηφόρα. Ο βασικός λόγος που τόσα χρόνια δεν προχώρησε ήταν ότι ήθελαν ένα ΒΟΑΚ «κότα που θα γεννά χρυσά αυγά» στους επενδυτές, ένα δρόμο που από τη χρήση του θα ανεβάζουν τα κέρδη τους οι τουριστικές, μεταφορικές, ταξιδιωτικές κλπ εταιρείες αλλά το μάρμαρο θα το πληρώνει ο λαός, ο οποίος είναι γνωστό ότι αντιδρούσε.

Στην πραγματικότητα όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων δεκαετιών κινήθηκαν στην ίδια στρατηγική. Από τη μια να εξασφαλίσουν ένα ελκυστικό πακέτο ικανοποιητικών κερδών για τους επενδυτές και ταυτόχρονα να διαχειριστούν τις λαϊκές αντιδράσεις και την δυσαρέσκεια. Θυμίζουμε ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για να διαχειριστεί τις λαϊκές αντιδράσεις υποσχέθηκε παραπλανητικά διόδια μόνο για τους τουρίστες.

Σήμερα όμως η δημιουργία του νέου ΒΟΑΚ γίνεται επιτακτικά αναγκαία για την εξυπηρέτηση των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων στην ενέργεια, τους υδρογονάνθρακες, τις ανεμογεννήτριες, στον τουρισμό, στην αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή που προϋπόθεση για να συγκεντρωθεί σε λίγα χέρια είναι και οι υποδομές γρήγορης και φτηνής μεταφοράς. Και βέβαια είναι και η βαθύτερη εμπλοκή της χώρας στους οξύτατους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς και η δραστήρια συμμετοχή στα αμερικανονατοϊκά σχέδια.

Ο νέος ΒΟΑΚ λοιπόν είναι ένας κρίκος στον συνολικό καπιταλιστικό σχεδιασμό στο νησί και παρά τα όσα ακούγονται θα είναι οδοστρωτήρας στο βιωτικό επίπεδο, στα δικαιώματα του λαού και φυσικά στο περιβάλλον που η πράσινη ανάπτυξη δεν θα αφήσει πράσινο φύλλο στο νησί. Εξ άλλου για τις θέσεις εργασίας που αναμένεται να δημιουργηθούν έχει φροντίσει ήδη η αντεργατική νομοθεσία με αποκορύφωμα τον ν Χατζηδάκη. Ο ΒΟΑΚ μάλιστα αναμένεται να διευκολύνει και την συγκέντρωση (άρα μείωση) υποδομών που υπηρετούν τις λαϊκές ανάγκες Έχουμε πείρα εδώ με το αεροδρόμιο, το λιμάνι και αυτό θα επεκταθεί.

Ο λαός της Κρήτης επομένως πρέπει να έχει καθαρό πως ο νέος ΒΟΑΚ βιάζονται σήμερα περισσότερο από ποτέ να κατασκευαστεί όχι για να διευκολύνουν τις μετακινήσεις του αλλά για να υπηρετήσουν αυτούς τους σχεδιασμούς.

Και φυσικά η λύση δεν είναι να αρνηθεί την εξέλιξη αλλά να αντιμετωπίσει τις συνέπειες αυτών των σχεδιασμών και ταυτόχρονα να ετοιμάζεται να πάρει τα ηνία για να μπορεί ο ίδιος και για λογαριασμό του να σχεδιάζει το αύριο.

Πάμε τώρα στο θέμα του σχεδιασμού. Είναι προφανές ότι ο χωροταξικός σχεδιασμός μέρος του οποίου είναι και ο σχεδιασμός των οδικών αξόνων αντανακλά τις επιδιώξεις και τα συμφέροντα αυτών για τους οποίους σχεδιάζεται των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων που έρχονται να εκτοπίσουν τους μικροπαραγωγούς, τους μικροεπαγγελματίες του τουρισμού κλπ.

Ειδικό κομμάτι του σχεδιασμού αφορά την εξασφάλιση ελκυστικού πακέτου για τα οικονομικά συμφέροντα που θα εκτελέσουν το έργο. Το πώς δηλ στο νέο ΒΟΑΚ θα εγκλωβίζονται όσο γίνεται περισσότερες μετακινήσεις ακόμη και τοπικές καθημερινές έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η ικανοποιητική κερδοφορία από μια και η αφαίμαξη του λαού από την άλλη. 

Μην βιαστούν κάποιοι να μας πουν πάλι ότι είμαστε εκτός θέματος. Ξέρουν ότι στις συζητήσεις των τελευταίων ημερών για την λεγόμενη νοτιότερη χάραξη ή ευρεία παράκαμψη, που ικανοποιούσε σε μεγάλο βαθμό τις διαμαρτυρίες των κατοίκων, που αφήνει ελεύθερο τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ να χρησιμεύει ως περιφερειακός της πόλης, το εμπόδιο ήταν ένα και μοναδικό: Ότι οι χαράξεις αυτές δεν εγκλωβίζουν στον ΒΟΑΚ και στα διόδια σοβαρές τοπικές μετακινήσεις, που είναι «κόκκινη γραμμή» για υψηλές εισπράξεις ώστε η παραχώρηση να είναι ελκυστική στους επενδυτές.  Επομένως όχι μόνο δεν είμαστε εκτός θέματος αλλά είμαστε στην καρδιά του θέματος.

Η σημερινή κυβέρνηση με τις ανακοινώσεις της δείχνει την αποφασιστικότητά της να προχωρήσει κυρίως αντιλαμβανόμενοι, όπως και οι προηγούμενοι εξ άλλου, την γενικότερη σημασία του. Δεν είναι όμως σίγουρο ότι έχει καταφέρει  να διαχειριστεί την μεγάλη αντίθεση ανάμεσα στα συμφέροντα των μεγαλοεπιχειρηματιών κατασκευαστών από τη μια και του λαού από την άλλη. Ήδη το ΔΣ της Χερσονήσου καταψήφισε το κομάτι Χερσόνησος Νεάπολη.  Από τη μια θέλει να εξασφαλίσει ένα δελεαστικό πακέτο για τους επενδυτές αλλά από την άλλη θέλει και την συναίνεση ή έστω την ανοχή του λαού χωρίς μεγάλες αντιδράσεις και πολιτικό κόστος.

Να πάρουμε υπ’ όψιν ότι πρόκειται για τον πρώτο αυτοκινητόδρομο με ιδιωτική ανάθεση και διόδια σε νησί.

●Τα υπερτοπικά κυκλοφοριακά φορτία είναι περιορισμένα.

●Το έντονο ανάγλυφο αυξάνει το κόστος κάτι που προφανώς αρέσει στους επενδυτές που μαζί με το ποσοστό ενδιαφέρονται και για την μάζα του κέρδους αλλά οδηγεί σε ακόμη μεγαλύτερη επιβάρυνση του λαού.

Ο σχεδιασμός λοιπόν για το από πού θα περάσει ο νέος ΒΟΑΚ, πως θα σχεδιαστεί υποτάσσεται στο χαρακτήρα του έργου ως ιδιωτικοοικονομικού και όχι δημόσιου με στόχο να αναγκάζει να χρησιμοποιείται ακόμη και όταν δεν θέλουμε ή δεν είναι ανάγκη μονο και μόνο για να μας εισπράττει. 

●  Δεν θέλουν να υπάρχει εναλλακτική επιλογή για τις μετακινήσεις από νομό σε νομό. Να για πιο λόγο η χάραξη του νέου ΒΟΑΚ γίνεται πολύ κοντά στον παλιό. Για να χρησιμοποιεί μεγάλα και κομβικά τμήματα του υφιστάμενου έτσι ώστε να αχρηστεύτε ως εναλλακτική διαδρομή. Θέλοντας και μη να εγκλωβίζονται όλες οι μετακινήσεις στον νέο ΒΟΑΚ και στα διόδια. Τον ίδιο στόχο φοβούμαστε θα υπηρετήσει και ο σχεδιασμός που γράφτηκε από δημοτικό σύμβουλο εδώ και που προβλέπει τα εναπομείναντα του σημερινού ΒΟΑΚ να αναπλαστούν κλπ. Να πάψουν δηλ να εξυπηρετούν ακόμη και τις τοπικές μετακινήσεις. Καθησυχάζουν βέβαια με  τους παράπλευρους δρόμους του νέου ΒΟΑΚ αλλά ακόμη κι αν δεν μείνουν στα χαρτιά αυτοί πάντα είναι σχεδιασμένοι έτσι που να σε οδηγούν στον κλειστό αυτοκινητόδρομο και στα διόδια.

●  Θέλουν να εγκλωβίσουν και τις τοπικές μετακινήσεις για να πληρώνουμε διόδια πηγαίνοντας στη δουλειά μας στο σχολείο κλπ κλπ Γι’ αυτό και στις 3 μεγάλες πόλεις επιμένουν δια ροπάλου ο νέος ΒΟΑΚ να ενσωματώσει τις παρακμπτήριες. Έτσι από το Ατσιπόπουλο στα Μυσσίρια ή στα ξενοδοχεία που είναι η δουλειά σου θα πληρώνεις διόδια και το αντίστροφο φυσικά. Είναι όπως λέγεται κόκκινη γραμμή.

Συζητιέται ακόμη η ένταξη στην παραχώρηση και στα διόδια και η διασύνδεση του ΒΟΑΚ με βασικές λειτουργίες (αεροδρόμιο Χανίων, λιμάνι Σούδας, το ΠΕΠΑΓΝΗ κλπ. Ακόμη και το κομμάτι Νεάπολη Σητεία που θα γίνει με δημόσια χρηματοδότηση συζητιέται να δοθεί δώρο στον παραχωρησιούχο να εισπράττει κι εκεί.

Να λοιπόν πως εξηγούνται τα μυστήρια και τα αναπάντητα ερωτήματα γύρω από την χάραξη. Την άρνηση να γίνουν δεκτές οι εναλλακτικές των κατοίκων, η ευρεία παράκαμψη κλπ. Οι τεχνικές λύσεις δίνονται με κριτήριο είσπραξη όσο το δυνατόν περισσότερων κατοίκων και όχι την ικανοποίηση των αναγκών τους.

Έτσι εξηγούνται και οι χαριτωμένες πιρουέτες της δημοτικής αρχής και της αξιωματικής αντιπολίτευσης ή μάλλον εσχάτως συμπολίτευσης

 Παρήγγειλαν την μελέτη Τονιόλου ή την ευρεία παράκαμψη, που έγινε με δική τους υπόδειξη.  Είναι μια ενδιαφέρουσα πρόταση. Το κύριο χαρακτηριστικό της είναι ότι σε όλο το μήκος του δήμου κινείται νοτιότερα και αφήνει άθικτο για εναλλακτική όδευση τουλάχιστον στις τοπικές μετακινήσεις τον παλιό ΒΟΑΚ. Παρά το γεγονός ότι θεωρείται 60-70 εκατομμύρια ακριβότερη από αυτήν του υπουργείου η διαφορά αυτή εξανεμίζεται αν συνυπολογιστεί ότι εξοικονομεί 40 εκατ από την αναγκαία σε άλλη περίπτωση περιφερειακή του Ρεθύμνου και 20 από το cat and cover στην Σκαλλέτα. Ουσιαστικά την αφήνουν στα συρτάρι γιατί λέει είναι αργά για άλλη χάραξη. Μα πριν 3 βδομάδες την παρήγγειλαν. Τότε δεν ήταν αργά? Και γιατί δεν είναι αργά για την διαφορετική χάραξη στην Επισκοπή?

Η αλήθεια είναι πως δεν θέλουν να περάσουν τις κόκκινες γραμμές και να χαλάσουν το χατίρι στην κυβέρνηση και τους επενδυτές. Παρήγγειλαν τη μελέτη μόνο για να ρίξουν στάχτη στα μάτια των κατοίκων που θα πληρώσουν ακριβά το μάρμαρο.

Σοβαρή ανησυχία μας δημιουργεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του έργου καθώς και οι καθυστερήσεις στις υδραυλικές μελέτες και σε άλλες παραμέτρους που μπορεί να επηρεάσουν την αντιπλημυρική θωράκιση των περιοχών. Στον κόμβο των Μυσσιρίων ήδη υπάρχουν αστοχίες ενώ μεγάλα θέματα υπάρχουν και στον Πλατανιά και στο Σταυρωμένο.  

 

Είναι προφανές ότι ο λαός της Κρήτης θα πληρώσει πολύ ακριβά όμως οι Ρεθεμνιώτες που δεν έχουν αεροδρόμιο, λιμάνι, που συχνά πυκνά αναγκάζονται να πηγαίνουν στα Χανιά ή στο Ηράκλειο για λόγους ιατρικούς, εμπορικούς κλπ θα τον πληρώσουν ακόμη ακριβότερα.

Εν κατακλείδι

Εμείς λέμε στο λαό ότι πρέπει με όλες του τις δυνάμεις να διεκδικήσει την κατασκευή ενός δημόσιου ασφαλή και σύγχρονου ΒΟΑΚ με κρατική χρηματοδότηση χωρίς διόδια, που στις συνθήκες του νησιού μας θα είναι ακόμη πιο επώδυνα και παράλογα από την ηπειρωτική χώρα.  Να μην θεωρήσουν ότι το θέμα έχει κριθεί.

Σε κάθε περίπτωση να εξασφαλιστούν όλες οι αναγκαίες εναλλακτικές οδεύσεις τόσο για τις υπερτοπικές μετακινήσεις για όσους δεν θέλουν να χρησιμοποιούν τον νέο ΒΟΑΚ

Ακόμη παραπάνω δεν πρέπει  με τίποτα να ανεχθούν να φορτωθούν διόδια για τις καθημερινές τους μετακινήσεις στη δουλειά, στο σχολείο, στις κοινωνικές επαφές. 

Να απαιτήσει την δημόσια χρηματοδότηση για την κατασκευή των διασυνδέσεων με το αεροδρόμιο τη Σούδα χωρίς παραχωρήσεις και διόδια. 

Είναι προφανές ότι η χάραξη του υπουργείου σε καμιά περίπτωση δεν ικανοποιεί αυτές τις αρχές και την καταψηφίζουμε. Εναλλακτικά σε αυτήν μπορούν να προβληθούν τόσο ο υφιστάμενος ΒΟΑΚ αποκλειστικά ως δημόσιο έργο χωρίς διόδια  με τις αναγκαίες βελτιώσεις και παρακάμψεις υπογειοπιήσεις κλπ σε κατοικημένες περιοχές και σε επικίνδυνες περιοχές. Επίσης η μελέτη Τονιόλου με παράλληλη διατήρηση ως εναλλακτική όδευση του υφιστάμενου.

Και η υπόθεση του ΒΟΑΚ πρέπει να αποτελέσει άλλη μια αφορμή ο λαός μας να καταλάβει την αξία που έχει να πάρει τα ηνία και ο ίδιος να σχεδιάζει για τον εαυτό του.