ΟΙ
ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ
Ρέθυμνο 14/12/2019
Γενική αντίληψη.
Η δημοτική φορολογία είναι έμμεση κεφαλική
φορολογία. Η πιο αντιλαϊκή μορφή φορολογίας αφού δεν κλιμακώνεται ανάλογα με το
εισόδημα αλλά φορολογεί την ίδια την κάλυψη των θεμελιωδών ανθρώπινων αναγκών
(στέγαση, μετακίνηση, κοκ). Αντί να
αμβλύνει χειροτερεύει την κοινωνική ανισότητα αφού σε άνισα μεγέθη εφαρμόζει
ίδιους συντελεστές. Την ώρα που το πενιχρό λαϊκό εισόδημα καταβάλλει το 95% των
κρατικών φορολογικών εσόδων οι πολιτικές της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ με
την επιβολή και επέκταση της τοπικής φορολογίας επιβάλουν στο λαό να ξανά
πληρώνει τοπικά όσα έχει πληρώσει κεντρικά και έτσι να διευκολύνονται οι
προκλητικές φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών, των of shore εταιρειών, οι απλόχερες
χρηματοδοτήσεις δισεκατομμυρίων στους καναλάρχες, κλινικάρχες, στην Aegean κλπ.
Αλλά και στο σκέλος των δαπανών η
απόλυτη προτεραιότητα είναι τα έργα και οι δράσεις που υπηρετούν την
«ανταγωνιστικότητα» των επιχειρηματικών ομίλων ενώ οι ανάγκες του λαού (υγεία,
παιδεία, έργα πρόληψης και προστασίας της ζωής και της περιουσίας του λαού από
τις φυσικές καταστροφές κλπ) είναι σε χρόνια υποχρηματοδότηση.
Οι δημοτικοί παράγοντες της ΝΔ, του
ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ έχουν πλήρως αφομοιώσει και ενεργητικά υλοποιούν αυτή την
ταξική αντιλαϊκή πολιτική.
Σε ότι μας αφορά
αγωνιζόμαστε και καλούμε και το λαό να αγωνιστεί με διεκδικήσεις που θα φέρνουν
στο προσκήνιο τις σύγχρονες ανάγκες του.
Κριτήριο των διεκδικήσεων και των προτάσεών μας είναι,
ανεξάρτητα από τα διαφορετικά είδη τοπικής φορολογίας, η ταξική θέση των
φορολογουμένων δημοτών. Η ελάφρυνση των εργαζομένων, των αυτοαπασχολουμένων,
των μικρών επαγγελματιών και η κατάργηση των προνομίων και της ασυλίας των
μεγάλων επιχειρήσεων. Η θέση μας αυτή είναι αναπόσπαστα δεμένη με
την πάλη για πλήρη και επαρκή
χρηματοδότηση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό για την ικανοποίηση των
λαϊκών αναγκών. Με την απαίτηση για φορολόγηση του μεγάλου κεφαλαίου, της
εκκλησιαστικής περιουσίας, την κατάργηση
των αντιλαϊκών έμμεσων φόρων όπως το ΦΠΑ για τα είδη πλατιάς λαϊκής
κατανάλωσης, κλπ.
Η
υλοποίηση αυτών των στόχων στα πλαίσια της σημερινής εξουσίας είναι μόνο εν
μέρει εφικτή και πάντα πρόσκαιρη, αφού η οικονομική και πολιτική εξουσία
βρίσκεται στα χέρια των λίγων. Χρειάζονται επομένως γενικότερες ανατροπές, που
δεν περιορίζονται στα όρια ενός δήμου. Ανατροπές που θα επιτρέψουν οι τεράστιες
παραγωγικές δυνατότητες, οι κατακτήσεις της επιστήμης και της τεχνικής να
αξιοποιούνται για την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών του λαού και όχι για
τον ακόμη μεγαλύτερο πλουτισμό των λίγων.
ΓΙΑ
ΤΑ ΤΕΛΗ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ.
Η
ανταποδοτικότητα έχει γίνει ο μαγνήτης ώστε ο τομέας της περισυλλογής και διαχείρισης
των απορριμμάτων να έχει μετατραπεί σε ένα απίστευτο πάρτι συμφερόντων και
κερδοσκοπίας σε βάρος και του λαού αλλά και του περιβάλλοντος.
Αντί
να εξορθολογίζεται το σύστημα με ένα ενιαίο δημόσιο φορέα διαχείρισης, με
κρατική χρηματοδότηση, με διαλογή στην πηγή, με αξιοποίηση των ανακυκλώσιμων
για την χρηματοδότηση του συστήματος, με συγκέντρωση όλης της τεχνογνωσίας, η
διαχείριση αλλά και σημαντικά τμήματα της περισυλλογής έχουν παραδοθεί εξ
ολοκλήρου ιδιωτικές εταιρείες, που στο όνομα της κερδοφορίας τους εφαρμόζουν
τις πιο πολυδάπανες πρακτικές, υποβαθμίζουν το περιβάλλον, προωθούν την
καρκινογόνο καύση, καρπώνονται τα οφέλη από τα ανακυκλώσιμα υλικά. Η
τεχνογνωσία πληρώνεται από το λαό αλλά όλο και περισσότερο φεύγει από τις
δημόσιες και δημοτικές υπηρεσίες και γίνεται κτήμα και πλεονέκτημα των
ιδιωτικών συμφερόντων
Μέρος
αυτής της αντιλαϊκής στρατηγικής είναι και οι εξόφθαλμες υπερκοστολογήσεις στο
«καθαριότητα οδοκαθαρισμός» που πολύ εμπεριστατωμένα αποκαλύψαμε και
επιβεβαιώθηκαν από το έγγραφο της Ενιαίας Αρχής Διαφάνειας αλλά κατά «περίεργο
τρόπο» εξαφανίστηκε μόλις είδε τα φώτα της δημοσιότητας.
Κι
ενώ λόγο πανδημίας ενώ ο όγκος των σκουπιδιών και η δουλειά του εργολάβου στο
εμπορικό κέντρο έπεσε κατακόρυφα, εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να πληρώνουμε
κανονικά. Το πετρέλαιο έχει πέσει κάτω από τα 1,20 ευρώ κι εμείς έχουμε
δεσμευτεί και το πληρώνουμε 1,75 και σε τόσο μεγάλες ποσότητες, που δεν
τεκμηριώθηκαν ποτέ.
Μέρος
της ίδιας στρατηγικής είναι και η ωμή καταστρατήγηση του (αντιλαϊκού) θεσμικού
πλαισίου για την διαχείριση και τους ΦΟΔΣΑ σε όλο το νομό, για να γίνεται
αντιλαϊκότερο και ακόμη πιο αδιαφανές. Η πάνω από 10 χρόνια, διαχείριση των
απορριμμάτων του νομού από εταιρεία που δεν εξασφαλίζει τα θεμελιώδη
χαρακτηριστικά του ΦΟΔΣΑ, που δεν εποπτεύεται από κανένα δημόσιο φορέα, έχει
οδηγήσει εκατομμύρια ευρώ από τα ανταποδοτικά να διοχετεύονται στην κατασκευή
και λειτουργία ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων και άλλους εντελώς άσχετους σκοπούς.
Το κόστος της υπηρεσίας καθαριότητας από τα 5-6 εκατ. πρίν μερικά χρόνια
εκτινάσσεται σιγά σιγά αρχικά στους Π/Υ προς τα 10 εκατ. που σημαίνει πως δεν
θα αργήσει να γίνει και πράξη.
Για
τους συντελεστές των τελών ανα κατηγορία η βάση δεδομένων δεν έχει αλλάξει
καθώς τα 300 χιλ νέα τετραγωνικά δεν έχουν κατηγοριοποιηθεί. Παραμένει επομένως
η ανάλυση και η πρόταση όπως την καταθέσαμε πέρυσι (κατατίθεται στο τέλος της
πρότασης). Πολύ περισσότερο που η και η ανάλυση της υπηρεσίας σελ 16 τα
στοιχεία επιβεβαιώνονται με απειροελάχιστες αποκλίσεις.
ΓΙΑ
ΤΑ ΤΕΛΗ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ 2021 ΚΑΙ ΤΙΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ.
Οι
απαλλαγές που εγκρίθηκαν το καλοκαίρι αφενός απέκλειαν τους μισθωτούς και
επειδή δεν συνοδευτήκαν με εισοδηματικά κριτήρια όπως μόνο η ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ
είχε προτείνει η μερίδα του λέοντος διοχετεύτηκε στα μεγάλα οικονομικά
συμφέροντα (μεγαλοξενοδόχοι) που δεν είχαν ανάγκη.
Οι
χιλιάδες εργαζόμενοι ξενοδοχοϋπάλληλοι, άλλοι εποχιακοί που τέθηκαν σε
αναστολή, που έμειναν εντελώς άνεργοι με τους ήδη τσεκουρεμένους μισθούς, που
αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα επιβίωσης έμειναν απέξω. Με την πρόταση της
Οικ. Επιτ. συνεχίζουν χωρίς την παραμικρή ελάφρυνση αφού βεβαίως δεν μπορούν να
χαρακτηριστούν μακροχρόνια άνεργοι.
Οι
απαλλαγές που προτείνει η εισήγηση σε Πολύτεκνους, ΑΜΕΑ, μακροχρόνια άνεργους
είναι ευπρόσδεκτες αφού είναι και δικές μας προτάσεις από τα προηγούμενα χρόνια
αλλά κινούνται στη λογική της απαλλαγής ενός περιορισμένου αριθμού δημοτών.
Ούτε μπορεί πίσω από αυτές τις μικρές ομάδες να κρύβετε το μεγάλο πρόβλημα που
εξ αιτίας της διαχείρισης της πανδημίας δημιουργήθηκε.
Αυτή
η κατηγορία δεν προβλέπεται λέει από το νόμο και δεν μπορεί να ανακουφιστεί. Μα
δεν ήταν δυνατόν να προβλέπεται αφού δεν έχουμε κάθε μέρα πανδημία. Μήπως
υπήρχε νόμος που πρόβλεπε την απαλλαγή στη μέση της χρονιάς? Τον έφτιαξαν στο
άψε σβήσε για να υπηρετήσουν την τάξη που νοσταλγεί τις διακοπές στο Baden Baden.
Τώρα
μας έπιασε η ευαισθησία της τυπολατρικής εφαρμογής του νόμου? Εδώ κουρελοποιείται
10 ολόκληρα χρόνια η νομοθεσία περί
ΦΟΔΣΑ και με την συγκατάθεση της Αποκεντρωμένης και δεν ιδρώνει το αυτί
κανενός.
Εκτός
κι αν παράνομο είναι ο,τι ανακουφίζει πραγματικά το λαό και νόμιμο ότι
πριμοδοτεί το Baden Baden.
Προτείνουμε
όλοι οι εργαζόμενοι που μπήκαν σε αναστολή και
στην τελευταία φορολογική δήλωση είχαν οικογενειακό εισόδημα 12.000 ευρώ να
έχουν απαλλαγή 50% επί των τελών καθαριότητας.
Να
απαλλαγούν επίσης οι πληττόμενες επιχειρήσεις για το διάστημα που ήταν κλειστές
αλλά με εισοδηματικά κριτήρια.
Αλλά
αν θέλετε να ανακουφίσετε και δεν σας αφήνει ο νόμος, μπορείτε να το κάνετε στα
άλλα τέλη. Μπορείτε να μειώσετε σε όλους τον ΤΑΠ από 0,30 τοις χιλίοις σε 0,25
νομιμότατα και χωρίς συνέπειες στα ανταποδοτικά. Μπορείτε να καταργήσετε τον
φόρο ηλεκτροδοτούμενων στην κατοικία που στην Πόλη είναι ο ακριβότερος στην
Ελλάδα και 300% πάνω από τους οικισμούς.
Κι
όμως αντί γι’ αυτά ήδη προλειαίνετε το έδαφος για να απαλλάξετε πάλι τους
μεγαλοξενοδόχους με ανάλογη ΠΝΠ που
μάλιστα σε αυτό το lockdown
ήταν έτσι κι αλλιώς κλειστοί.
Αντιπαρέρχομαι
το γεγονός ότι ποτέ μέχρι σήμερα παρά την ρητή προσταγή του νόμου δεν ήρθε
αποτίμηση των μέχρι σήμερα απαλλαγών είτε προϋπολογιστικά είτε απολογιστικά και
θέτω το ερώτημα
Πόσο
θα κοστίσουν αυτές οι απαλλαγές και πως θα τις αντέξει ο Π/Υ της καθαριότητας
όταν σύμφωνα με την εισήγηση είναι ήδη ελλειμματικός κατά 447 χιλ ?
Είναι
ελλειμματικός γιατί υπερεκτιμά τα έξοδα και υποτιμά τα έσοδα. Συγκεκριμένα.
ΕΣΟΔΑ
Η
εισήγηση της Οικ. Επιτ. σελ 16 (Πίνακας τετραγωνικών) Ο πίνακας αυτός
προσθέτοντας και τα 300 χιλ τετραγωνικά που μπήκαν τώρα υπολογίζει ότι με βάση
τα τετραγωνικά που έχουν ήδη δηλωθεί θα πρέπει να εισπράττονται 6.559 χιλ το
χρόνο.
Πόσα
προβλέπετε στα έσοδα σελ 14?
200
χιλ (κωδ 311) και 1.200 (κωδ 21) ΣΥΝΟΛΟ 5.400
Η
διαφορά είναι 1.159 χιλ ευρώ.
Η
εισήγηση υπολογίζει ότι από απλήρωτους λογαριασμούς στη ΔΕΗ θα έχουμε
απώλεια τελών 330 χιλ. Επίσης οι απαλλαγές βάσει της ΠΝΠ
θα πέσουν στο σύστημα το 2021 και θα είναι 250 χιλ. Σύνολο μη είσπραξης 580
χιλ. Μένουν όμως εκτός 579 χιλ ακόμη.
Στην πραγματικότητα μένουν αρκετά περισσότερα γιατί τα 300 χιλ νέα τετραγ.
έχουν υποχρέωση να πληρώσουν και για το 2020.
Θυμίζω
επίσης ότι το 2019 ΧΩΡΙΣ ΤΑ 300 ΧΙΛ νέα τετραγ. το αντίστοιχο ποσόν εισπραχθέν
ποσόν ήταν 5.550
Είναι
προφανές ότι υπάρχει υποεκτίμηση των εσόδων, που δυσχεραίνει την ανακούφιση των
δημοτών που έχουν ανάγκη.
Συνεκτιμώντας
όλα τα παραπάνω η αύξηση κωδ 311 και 21 δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 400
χιλ ευρώ. Και παραμένει βέβαια ζητούμενο η αιτία των όποιων αποκλίσεων από τα
δηλωμένα τετραγ.
Η
είσπραξη βεβαίως αυτού του ποσού θα σημαίνει αύξηση της προμήθειας 2% στη ΔΕΗ
και τους άλλους παρόχους 400.000Χ2%= 8.000 ευρώ, που θα είναι αύξηση εξόδων αν
τα χρήματα αυτά εισπραχθούν.
ΕΞΟΔΑ
1 Στην πρόβλεψη
αποζημίωσης του εργολάβου συμπεριλαμβάνεται και η
αποζημίωση (230 χιλ περίπου) για τον ΣΜΑ που δεν λειτουργεί.
Από τυπική άποψη προβλέπεται το ποσόν της σύμβασης συμπεριλαμβανομένου του ΣΜΑ. Υπάρχει όμως
πρόβλεψη και στην ίδια την σύμβαση για το ποσόν που δεν θα καταβάλλεται αν δεν λειτουργεί ο ΣΜΑ όπως υπάρχει και η
239/5-5-2020 που καθόρισε το ακριβές ποσόν που θα πληρώνεται όσο δεν λειτουργεί
ο ΣΜΑ. Ο Π/Υ εξόδων πρέπει να αποτυπώνει την απόφαση αυτή. Και εν πάση
περιπτώση η λογιστική παρέχει εργαλεία
να αποτυπώνονται τα ακριβή ποσά.
Εξ
άλλου ακόμη κι αν λειτουργήσει ο ΣΜΑ εντός του έτους και αρχίσουμε να τον
πληρώνουμε τότε η εξοικονόμηση για την υπηρεσία θα είναι πολύ μεγαλύτερη αφού
θα απαλλαγεί από το κόστος μεταφοράς των απορριμμάτων στο ΧΥΤΑ.
2 Στην αποζημίωση του
ΧΥΤΑ προβλέπονται 800 χιλ΄ευρώ που αντιστοιχούν σε 35.000 τόνους σκουπίδια,
που είναι η οροφή των σκουπιδιών που έχουμε διαθέσει σε περίοδο προ της πανδημίας. Ακόμη
κι αν το 2ο εξάμηνο του ‘21 κυλίσει κανονικά δεν είναι ρεαλιστικό να
υπολογίζει κανείς παραγωγή σκουπιδιών πάνω από 30.000 τόνους. Δηλ πάνω από 690
χιλ. Αλλά αν παρόλα αυτά η εκτίμηση αυτή διαψευστεί τότε σίγουρα η αύξηση των
σκουπιδιών θα συνοδεύεται από μεγάλη ανάκαμψη του τουρισμού και επομένως αύξηση
των παρεπιδημούντων που είναι δεδομένο ότι θα καλύψει την όποια διαφορά για τον
ΧΥΤΑ.
3 Υπήρχε
από πέρυσι η πρόβλεψη 150 χιλ για την κατασκευή των κτηρίων της υπηρεσίας στο οικόπεδο που ΘΑ αγοραστεί. Προφανώς έμειναν
στο συρτάρι. Φέτος η πρόβλεψη των 150 χιλ εκτοξεύεται στις 700 χιλ. Για ένα
κτήριο που ακόμη δεν ξέρουμε που θα γίνει. Που δεν υπάρχει καν σχέδιο και
μελέτη. Φαίνεται ότι τόσα περίσσευαν τόσα μπήκαν. Σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί
να απορροφηθεί το 2021 τέτοιο ποσόν. Μπορούμε τις 150 χιλ να τις κάνουμε 300
μόνο και μόνο για να συγκεντρώνεται το ποσόν που θα χρειαστεί.
Μόνο
τα 3 αυτά νούμερα μας δίνουν 740 χιλ μείωση στα έξοδα. Αν
υπολογίσουμε και το 2% της προμήθειας της ΔΕΗ για τα επιπλέον 400 χιλ που
προβλέπουμε να εισπραχθούν η τελική μείωση των εξόδων είναι 732 χιλ (από τα
10.001.000 στα 9.269 που αποτελεί και πόλι ιστορικό ρεκόρ εξόδων και είναι
σίγουρο ότι δεν θα πραγματοποιηθεί). Συνυπολογίζοντας και τη αύξηση των εσόδων
(400 χιλ)….
Ο Π/Υ από 447 χιλ
ελλειμματικός (σελ 16) γίνεται 685 χιλ πλεονασματικός
Είναι
επομένως ρεαλιστική η πρόταση για απαλλαγή των κατηγοριών που είπαμε από το 50%
των τελών για την φετινή χρονιά και στη βάση αυτή θεμελιώνεται με πραγματικά
στοιχεία και η χρήση του 50% των παρεπιδημούντων. Αλλιώς τη θεμελιώνει η
δημιουργική λογιστική.
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
ΚΟΣΤΟΥΣ ΑΠΑΛΛΑΓΗΣ
Με
βάση τα στοιχεία του πίνακα της
υπηρεσίας σελίδα 16 από τις κατοικίες
εισπράττονται ΣΥΝΟΛΟ 2.698 ΧΙΛ
Ακόμη
και το 10% των κατοικιών κατοικείται απο εργαζόμενους που μπήκαν στην αναστολή
και το 2019 είχαν εισόδημα οικογενειακό κάτω των 12.000 ευρώ. σε δικαιούχους
απαλλαγής θα αντιστοιχούν τα 2698Χ10%=269.800 ευρώ. Με απαλλαγή στο 50% του τέλους το συνολικό ποσό
απώλειας για τα τέλη του δήμου θα είναι 134.900 ευρώ
βαριά βαριά.
Το
πλεόνασμα των 685 χιλ θα περιοριστεί στις 550.
Είναι
προφανές ότι ο Π/Υ της ανταποδοτικότητας προσαρμοσμένος στα πραγματικά δεδομένα
και όχι στην δημιουργική λογιστική μπορεί άνετα να ικανοποιήσει αυτή την ανάγκη
και να είναι μια σοβαρή ανακούφιση για τους ξενοδοχοϋπάλληλους και τους άλλους
εποχιακούς εργαζόμενους που βρίσκονται
σε πολύ μεγάλη ανάγκη μερικές φορές χωρίς καθόλου εισόδημα χωρίς ούτε καν το
ταμείο ανεργίας αφού δεν συμπληρώνουν τις προϋποθέσεις των ενσήμων κλπ.
Σε
όλα τα παραπάνω δεν παίρνουμε υπ’ όψιν την αύξηση των εσόδων θα δημιουργήσει η
εφαρμογή των συντελεστών που από πέρυσι έχουμε προτείνει και συνεχίζουν να
ισχύουν.
ΓΙΑ
ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΩΝ ΤΕΛΩΝ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ.
Η
βάση δεδομένων που είχαμε πέρυσι από την οικονομική υπηρεσία δεν έχει αλλάξει
καθώς τα περίπου 300 χιλ νέα τετραγωνικά που προστίθενται δεν έχουν ακόμη
εκκαθαριστεί για να μπούν σε κατηγορίες. Η απόκλιση εξ άλλου είναι μικρή και η
περυσινή βάση δεδομένων μπορεί ακόμη να χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό της
κατανομής των τελών στις διάφορες κατηγορίες. Πολύ περισσότερο που και οι
υπολογισμοί της υπηρεσίας στην σε΄16 είναι πολύ κοντά και επιβεβαιώνουν τους
περυσινούς μας υπολογισμούς.
Ο
Πίνακας που καταθέσαμε πέρυσι τα συμπεράσματα και οι θέσεις για τις
αναπροσαρμογές των τελών με σκοπό να γίνουν αυτά λιγότερο άδικα
παραμένουν σε ισχύ και παρατίθενται στο τέλος της πρότασης
ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ
|
|
ΠΟΛΗ |
ΔΕ-ΟΙΚΙΣΜΟΙ |
ΣΥΝΟΛΟ |
% ΕΠΙ ΤΩΝ
ΣΥΝΟΛΙ ΚΩΝ ΕΙΣΠΡΑΞΕΩΝ |
ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ |
ΤΕΤΡΑΓ. ΜΕΤΡΑ |
160.000 ΠΛΑΣΜ/ΚΑ ΠΡΑΓΜ. περί τα
340.000 |
200.000
ΠΛΑΣΜ/ΚΑ ΠΡΑΓΜ. περί τα
240.000 |
360.000 ΠΛΑΣΜ 580.000 ΠΡΑΓΜ |
|
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΤΕΛΩΝ |
3,64 |
1,70 |
|
|
|
ΠΟΣΟΝ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ |
582.400 |
340.000 |
922.400 |
15,3% |
|
ΕΝΟΙΚΙΑΖ.
ΔΩΜ
|
ΤΕΤΡΑΓ. ΜΕΤΡΑ |
13.000 ΠΛΑΣΜΑΤ ΠΡΑΓΜΑΤ περί τα
23.700. |
16.000 ΠΛΑΣΜΑΤ ΠΡΑΓΜΑΤ. περί
τα 18.200 |
29.000 ΠΛΑΣΜ. ΠΡΑΓΜ περί τα 41.900
|
|
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΤΕΛΩΝ |
3,64 |
1,70 |
|
|
|
ΠΟΣΟΝ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ |
47.320 |
27.200 |
74.520 |
1,26% |
|
ΕΣΤΙΑΣΗ |
ΤΕΤΡΑΓ. ΜΕΤΡΑ |
17.000 ΠΡΑΓΜ. |
8.000 ΠΡΑΓΜ |
25.000 |
|
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΤΕΛΩΝ |
3,64 |
1,70 |
|
|
|
ΠΟΣΟΝ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ |
61.880 |
13.600 |
75.480 |
1,25% |
|
ΕΜΠΟΡΙΚΑ SUP. MARET |
ΤΕΤΡΑΓ. ΜΕΤΡΑ |
440.000 ΚΑΙ
ΠΛΑΣΜ |
419.000 ΚΑΙ
ΠΛΑΣΜ |
859.000 |
|
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΤΕΛΩΝ |
3,64 |
1,70 |
|
|
|
ΠΟΣΟΝ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ |
1.601.600 |
712.300 |
2.313.900 |
38,52% |
|
ΕΠΑΓΓ.ΣΤΕΓ
ΣΥΝΟΛΟ |
ΤΕΤΡΑΓ. ΜΕΤΡΑ |
630.000 ΠΛΑΣΜΑΤ
|
643.000 ΠΛΑΣΜ
|
1.273.000 ΠΛΑΣΜ
|
|
ΠΟΣΟΝ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ |
2.293.200 |
1.093.100 |
3.386.300 |
|
|
ΚΑΤΟΙΚΙΑ |
ΤΕΤΡΑΓ. ΜΕΤΡΑ |
1.611.154 |
1.073.746 |
2.620.486 |
|
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΤΕΛΩΝ |
1,02 |
0,91 |
|
|
|
ΠΟΣΟΝ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ |
1.643.377 |
977.109 |
2.620.486 |
43,63% |
|
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ |
ΤΕΤΡΑΓ. ΜΕΤΡΑ |
2.241.154 |
1.716.746 |
3.957.900 |
|
ΠΟΣΟΝ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ |
3.936.577 |
2.070.209 |
6.006.786 |
|
Ακόμα κι αν κρίνουμε τα
παραπάνω δεδομένα όχι με το κοινό περί δικαίου αίσθημα αλλά έστω με το κριτήριο
που το αρ.1 του ν 429/76 και όλη η νομοθεσία περί ανταποδοτικότητας επιβάλλει.
Ότι δηλ οι συντελεστές των τελών που το ΔΣ επιβάλει πρέπει να επιβαρύνουν κάθε
κατηγορία υποχρέων αναλόγως των παρεχόμενων σε αυτούς υπηρεσιών καθαριότητας.
Αν αυτή η νομοθεσία δεν είναι απλά στάχτη στα μάτια τότε δεν μπορεί να μην
παρατηρήσουμε οτι:
1 Ο τομέας των ξενοδοχείων, η «βαριά
βιομηχανία» η «ατμομηχανή της οικονομίας» δίνει μόλις 922 χιλ το 15,3% των
συνολικών τελών καθαριότητας. Είναι ο τομέας που όταν λειτουργεί διπλασιάζει
την ποσότητα των σκουπιδιών και ευθύνεται για το 40% της ετήσιας παραγωγής απορριμμάτων
στο δήμο. Είναι ο πιο απαιτητικός σε αναβαθμισμένες και κοστοβόρες υπηρεσίες
καθαριότητας τις οποίες είναι φανερό πως πληρώνουν οι άλλοι. Κι επειδή
χρησιμοποιείται το επιχείρημα της εποχικότητας να κάνουμε σαφές ότι αυτές οι
επιβαρύνσεις της υπηρεσίας προκύπτουν με δεδομένη την εποχικότητα. Αλλιώς θα
ήταν πολύ μεγαλύτερες. Το βασικό εργαλείο για την φοροαπαλλαγή τους είναι το
προκλητικό προνόμιο που διατηρούν όλες οι κυβερνήσεις, ότι τα δωμάτιά τους θα
έχουν συντελεστή σπιτιού. Παίρνουν δηλ τον οικιακό συντελεστή και τον
χρησιμοποιούν στην επαγγελματική χρήση. Όταν σε ένα σπίτι 100-120 τμ μένουν
Μ.Ο. 2,1 άνθρωποι και σε 100 τμ ξενοδοχείου τουλάχιστον 10 και μάλιστα στην
έντονα καταναλωτική περίοδο των διακοπών τους. Πρέπει επομένως η συμμετοχή των ξενοδοχείων
και κυρίως των πολυτελών 4 και 5 αστέρων, στα συνολικά έξοδα καθαριότητας να
αυξηθεί δραστικά.
Στην κατεύθυνση αυτή προτείνουμε και
διεκδικούμε:
● Α Να εξισωθούν τα τέλη του ιδιαίτερα ανθηρού
ξενοδοχειακού τομέα της παραλιακής ζώνης του Αρκαδίου με τα τέλη του ίδιου
τομέα της πόλης.
● Β Να αυξηθεί ο συντελεστής που αφορά τις
ρεσεψιόν, Τράπεζες κλπ στα 6 ευρώ από το 4.52 που είναι σήμερα.
● Γ Να δημιουργηθούν δύο ειδικοί συντελεστές
κατοικίας με κριτήριο την χρήση (αρθρο 185 του ν 4555/18) Ο πρώτος 3 ευρώ το τμ
για δωμάτια ξενοδοχείων 4 και 5 αστέρων και ο δεύτερος 2 ευρώ το τμ για δωμάτια
ξενοδοχείων 3 αστέρων ανω των 120 κλινών.
● Εναλλακτικά στο Γ να γίνει μεγάλη αύξηση του
συντελεστή των ημιυπαίθριων και υπαίθριων χώρων που χρησιμοποιούνται για
επαγγελματική χρήση ταβέρνες, μπαρ, πισίνες κλπ και που παράγουν σκουπίδια
εφάμιλλά των στεγασμένων αλλά το τέλος γι’ αυτούς είναι μόλις 0,09 ευρώ ενώ
στους στεγασμένους είναι 3,64.
Με τα
μέτρα αυτά η συμμετοχή του ξενοδοχειακού τομέα στο σύνολο των εσόδων μπορεί να
αυξηθεί ώστε να περιοριστεί η προφανής αδικία, που αβίαστα προκύπτει από τους
αριθμούς.
2 Ο
άλλος τομέας που έχει εξαιρετικά μικρή συμβολή σε σχέση με την επιβάρυνση που
προκαλεί λόγω της φύσης αλλά και του όγκου της δουλειάς είναι η εστίαση με το 1,25%. Ο λόγος είναι
ότι παίρνουμε ως βάση τα τετραγωνικά και εφαρμόζουμε τον ενιαίο συντελεστή
επαγγελματικής χρήσης (3,64) χωρίς να παίρνουμε υπ’ όψιν τις ιδιαιτερότητες
αυτές.
● Προτείνουμε ειδικό επαγγελματικό συντελεστή
για καταστήματα εστίασης και υγειονομικού ενδιαφέροντος 5 ευρώ στην πόλη και 3
ευρώ στην ύπαιθρο.
3 Στις
λοιπές επαγγελματικές κατηγορίες (εμπορικά, super market, παργωγικές μονάδες) υπάρχει μεγάλη
διαστρωμάτωση και τεράστιες διαφορές και στην παραγωγή απορριμμάτων.
Η
πρόβλεψη του νόμου για υποχρεωτικά μειωμένο συντελεστή στις παραγωγικές μονάδες
ανω των 1000 και ακόμη περισσότερο των 6000 τετρ. με απροκάλυπτο τρόπο
υποδηλώνει την πρόθεση απαλλαγής των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων σε βάρος
του λαού. Είναι σε ευθεία αντίφαση με την διακήρυξη του ίδιου νόμου ότι
αποκλειστικό κριτήριο για την επιβολή των τελών είναι η επιβάρυνση των
υπηρεσιών καθαριότητας.
●
Προτείνουμε στα εμπορικά καταστήματα άνω των 180 τμ ο συντελεστής να
αυξηθεί από τα 3,64 στα 5 ευρώ. Να μείνει σταθερός στα καταστήματα από 100-180
τμ και να μειωθεί στα 2,5 ευρώ στα μικρότερα των 100 τμ.
4 Η
κατοικία καταβάλλει το 43,63% των τελών καθαριότητας κι όχι το 1/3, όπως
παλιότερα είχε ισχυριστεί η δημοτική αρχή. Η παραγωγή σκουπιδιών ανα
τετραγωνικό αλλά και οι απαιτήσεις της είναι πολύ μικρότερες από την
επαγγελματική στέγη.
●
Προτείνουμε να καθιερωθεί ο ενιαίος βασικός συντελεστής κατοικίας για
πόλη και ύπαιθρο στα 0,80, ευρώ. Με τον τρόπο αυτό η συμμετοχή της κατοικίας θα
πάει στο 36% περίπου. Παρ’ όλα αυτά και για να μην υπάρχει κίνδυνος για τον
ισοσκελισμό της υπηρεσίας προτείνουμε η μείωση αυτή να γίνει σταδιακά και
ανάλογα με την αύξηση των εσόδων από τις άλλες πηγές.
5 Οι
εκπτώσεις που προβλέπονται περιορίζονται στα ΑΜΕΑ και πολύτεκνους τρίτεκνους.
Πρέπει με απόφαση του ΔΣ να συμπεριληφθούν σε αυτές όλοι οι δικαιούχοι του ΚΕΑ
(κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης), που ουσιαστικά αφορά εντελώς άπορες
οικογένειες και άτομα με ατομικό εισόδημα τα 2.400 ευρώ το χρόνο.
6 Υψηλός
είναι επίσης ο γενικός συντελεστής (1,50 ευρώ) για τις φιλανθρωπικές και μη
κερδοσκοπικές οργανώσεις. Λόγω της φύσης τους θα έπρεπε να είναι μηδενικός.
Εναλλακτικά ζητούμε να οριστεί ειδικός μηδενικός συντελεστής για τέτοιες
οργανώσεις που είναι πλήρως αυτοχρηματοδοτούμενες ή που με απόφαση του ΔΣ
πρέπει για ειδικούς λόγους να απαλλαγούν (Δημόσια βιβλιοθήκη, Σύλλογος ΑΜΕΑ,
Σύλλογος πολυτέκνων και τριτέκνων, Εργατικό Κέντρο και σωματεία εργατικά)
ΓΙΑ ΤΑ
ΑΛΛΑ ΤΕΛΗ ΚΑΙ ΦΟΡΟΥΣ
ΓΙΑ
ΤΟΝ ΦΟΡΟ ΗΛΕΚΤΡΟΔΟΤΟΥΜΕΝΩΝ ΧΩΡΩΝ ‘Η ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΦΟΡΟ.
Είναι
φόρος και όχι τέλος. Είναι «δυνητικός» και όχι υποχρεωτικός φόρος. Το ΔΣ έχει
δικαίωμα να τον καταργεί και να τον επαναφέρει. Υπογραμμίζουμε ότι ορίστηκε από
το νόμο στις 6-25 δραχμές με δυνατότητα αύξησης οι περισσότεροι δήμοι τον
διατήρησαν σε αυτά τα επίπεδα των 8-9 λεπτών του ευρώ. Στην πόλη μέσα όμως με
0,27 ευρώ είναι τριπλάσιος και ίσως ο ακριβότερος στην Ελλάδα. Είχαμε προτείνει
αντί να βγει από τα ανταποδοτικά να καταργηθεί ως ξεχωριστός φόρος και να
ενσωματωθεί στο τέλος καθαριότητας για να χρηματοδοτηθεί η αντικατάσταση των
λαμπτήρων ηλεκτροφωτισμού για να αποφευχθεί ο δανεισμός. Η πρότασή μας
απορρίφτηκε.
Ως εκ του του επανερχόμαστε στη θέση να
καταργηθεί για την κατοικία και να παραμείνει για την επαγγελματική στέγη.
ΤΑΠ
Ο ΤΑΠ
είναι βαθιά αντιλαϊκός αντιδραστικός φόρος γιατί φορολογεί με τους ίδιους
συντελεστές την μεγάλη ακίνητη περιουσία και την μικροϊδιοκτησία, το κεραμίδι
πάνω απ’ το κεφάλι του εργαζόμενου. Το ίδιο κάνει και ο ΕΝΦΙΑ, που τάχατες ήταν
προσωρινός αλλά ετοιμάζονται να τον μεταφέρουν στους δήμους για να τον
μονιμοποιήσουν και επίσημα. Επιμένουμε ότι όλοι αυτοί οι φόροι πρέπει να
καταργηθούν και να αντικατασταθούν από Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, που θα
μετρά την μεγάλη ιδιοκτησία σε όλη την επικράτεια, ο συντελεστής θα
κλιμακώνεται προοδευτικά ανάλογα με το μέγεθος, θα απαλλάσσεται η κατοικία και
η μικροιδιοκτησία.
Επειδή ο ΤΑΠ παραμένει υποχρεωτικός
προτείνουμε να καθοριστεί στο χαμηλότερο επίπεδο 0,25%.
ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗ
ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ
Με τα
τέλη κυκλοφορίας καταβάλλουμε το αντίτιμο της χρήσης των δρόμων και της
παρόδιας στάθμευσης. Επομένως η επιβολή της ελεγχόμενης έρχεται να εισπράξει
την ίδια υπηρεσία για δεύτερη φορά. Η επιβολή του έχει σαν επακόλουθο χιλιάδες
κλήσεις που επιβαρύνουν πάρα πολύ τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Προτείνουμε
να καταργηθεί προφανώς για τους παρόδιους χώρους που επιτρέπεται η στάθμευση.
Για
την καλύτερη λειτουργία της πόλης και αξιοποιώντας τις δυνατότητες του
ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου της στάθμευσης είναι ανάγκη να καθιερωθεί το
σύστημα της ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΕΝΑΛΛΑΣΟΜΕΝΗΣ
ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ στο κέντρο. Αυτό θα πεί συγκεκριμένος χρόνος ΔΩΡΕΑΝ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ (πχ 2
ώρες) και στη συνέχεια ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ για να εξυπηρετηθούν και οι
υπόλοιποι. Η παράταση της παραμονής δεν θα επιτρέπεται ούτε επί πληρωμή και θα
συνιστά παράβαση κανονιστική με τα ανάλογα πρόστιμα.
ΠΑΡΚΙΓΚ
Είναι
δεδομένη η διαφωνία μας με την ανάθεση της λειτουργίας του σε ιδιώτη. Υπάρχει
όμως θέμα και με την τιμολογιακή πολιτική. Οι δημοτικοί χώροι στάθμευσης πρέπει
να διευκολύνουν τον δημότη και την λειτουργία της πόλης. Την αποσυμφόρηση του
κυκλοφοριακού. Η τιμολογιακή πολιτική στους 4 Μάρτυρες αντιστρατεύεται αυτό το σκοπό. Με τίμημα 1,70 ευρώ την πρώτη ώρα και 0,40 για
την 2η, 3η, 4η και 5η, (δηλ 3,30 ευρώ για 5 ώρες) είναι ολοφάνερο
πως πριμοδοτεί την «κατασκήνωση» των οχημάτων, τον κορεσμό του πάρκιγκ, που
ειδικά σε ώρες αιχμής αδυνατεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες και την ζήτηση.
Το
αντίτιμο πρέπει να είναι χαμηλό για την 1η και 2η ώρα και
να αυξάνει προοδευτικά για τις επόμενες. Τα ακριβή νούμερα μπορούν να
συζητηθούν (πχ 0,80 η πρώτη ώρα και 0,10 προσαύξηση για κάθε επόμενη).
Προφανώς
η απόφαση πρέπει να πάρει υπ’ όψιν και τη θέση του εργολάβου αλλά δεν μπορεί
στο όνομα αυτού να ακυρώνεται τελείως η δυνατότητα παρέμβασης του ΔΣ.
Δικαιώματα χρήσης χώρων
στάθμευσης έμπροσθεν ξενοδοχείων
με το μέτρο αυτό και η έλλειψη χώρων
στάθμευσης θα ενταθεί και το πρόβλημα των ξενοδοχείων δεν θα λυθεί γιατί δεν
είναι δυνατόν σε όλα τα ξενοδοχεία να εξασφαλιστεί ανάλογος χώρος. . Η λύση
κατά τη γνώμη μας είναι πριν απ’ όλα στην παραδοχή ότι δεν είναι δυνατόν το
λεωφορείο να αποβιβάζει και να επιβιβάζει στην πόρτα του κάθε ξενοδοχείου, Με
αυτή την παραδοχή να υπάρξει σχεδιασμός από την τεχνική υπηρεσία ώστε ανά
200-250 περίπου μέτρα να υπάρχει ειδικός χώρος εξυπηρέτησης αυτής της
λειτουργίας για τα ξενοδοχεία και οι πελάτες να περπατούν 100-150 μέτρα από και
προς το ξενοδοχείο τους. Αυτό το μέτρο μπορεί να νοικοκυρέψει σε μεγάλο βαθμό
το σημερινό μπλοκάρισμα, που τα τουριστικά λεωφορεία σταματούν όπου βρούν,
διακόπτοντας την κυκλοφορία δημιουργώντας μεγάλη ταλαιπωρία και ουρές
αυτοκινήτων.
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ
ΓΑΜΟΣ
Οι
πολιτικοί γάμοι που οργανώνονται από ταξιδιωτικά γραφεία με τουρίστες είναι ένα
είδος επαγγελματικής δραστηριότητας που μπορεί με κάποιο τρόπο να εισπράττεται.
Για τους
εργαζόμενους όμως και φορολογούμενους στην Ελλάδα το ζήτημα είναι διαφορετικό.
Ο νόμος
επιβάλλει παράβολο 15 ευρώ κατ’ άτομο που πληρώνεται στην ΔΟΥ. Δεν χρειάζεται
και άλλο παράβολο από τον δήμο. Πολύ περισσότερο αν ο γάμος πραγματοποιείται
τις εργάσιμες μέρες και ώρες και στο δημοτικό κατάστημα. Παίρνοντας μάλιστα υπ’
όψιν τις δυσκολίες των νέων ζευγαριών, το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας πρέπει να καταργηθεί. Στο κάτω κάτω δεν μπορεί
για την ίδια ανάγκη να επιβάλλονται δύο παράβολα.
.
ΦΟΡΤΕΤΖΑ
Όλοι όσοι
ζούν και εργάζονται στην Ελλάδα πληρώνουμε για την συντήρηση και ανάδειξη των
αρχαιολογικών μας θησαυρών και δεν νοείται να ξαναπληρώνουμε.
Να
πληρώνουν μόνο οι τουρίστες.
ΤΕΛΗ
ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ
Είναι μια
ακόμη μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση του ΚΧ χώρου και μάλιστα την ώρα που είναι
πασιφανή τα προβλήματα έλλειψης ΚΧ και ελευθέρων χώρων ιδιαίτερα στην Π. Πόλη
αλλά και γενικότερα, που είναι ολοφάνερο ότι υποβαθμίζουν την ποιότητα ζωής και
δυσκολεύουν την ζωή των κατοίκων. Μιλούμε για κινητικότητα, για δικαιώματα των
ΑΜΕΑ αλλά η έκταση των παραχωρήσεων με εισπρακτική καθαρά λογική δημιουργεί
τεράστια προβλήματα. Είναι οξύτατα τα κυκλοφοριακά θέματα καθώς και θέματα
πολιτικής προστασίας (διέλευση πυροσβεστικών, ασθενοφόρων κλπ). Τουλάχιστον θα
πρέπει να υπάρξει μια αξιόπιστη κυκλοφοριακή μελέτη που να είναι οδηγός των
κανονιστικών.
Δεν
είμαστε υπερ της αύξησης των τελών αλλά υπερ του σχεδιασμένου περιορισμού των
παραχωρούμενων χώρων.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ
ΤΑΦΗΣ
Το μεγάλο
θέμα είναι να κατοχυρωθούν τα δικαιώματα όλων των θρησκευτικών δογμάτων και
πεποιθήσεων και μαζί με αυτό η αποσυμφόρηση των νεκροταφείων που γίνεται μεγάλη
μάστιγα την σημερινή εποχή.
Πρέπει να
παρθούν όλα τα μέτρα (κατασκευή αίθουσας) για την καθιέρωση της πολιτικής
κηδείας τουλάχιστον στο δημοτικό νεκροταφείο.
Επίσης να
δρομολογηθεί η δημιουργία αποτεφρωτηρίου στην Κρήτη με την σύμπραξη όλων των
δήμων.
Το μέτρο
αυτό θα βοηθήσει σημαντικά, στο βαθμό που θα γίνεται ευρύτερα αποδεκτό, στην
μείωση των χώρων που χρειάζονται για την ταφή και στην ασφυξία που παρατηρείται
σε πολλά κοιμητήρια.
Το
δικαίωμα τριετούς ταφής μέχρι να δημιουργηθούν αυτές οι προϋποθέσεις πρέπει να
είναι χαμηλά. Μετά πρέπει σταδιακά να αυξηθεί.