Σάββατο 4 Απριλίου 2020

ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ

                                        Ρέθυμνο 2/4/2020

          ΠΡΟΣ: Την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Ρεθύμνης.

ΘΕΜΑ: Τροποποίηση σύμβασης «καθαριότητα οδοκαθαρισμός» βάσει του άρθρου 132 του ν 4412/16 και ρητής πρόβλεψης της διακήρυξης.

Όπως γνωρίζετε ο Δήμος έχει υπογράψει την 19323/5-7-2019 σύμβαση με τον παραπάνω τίτλο. Στη σύμβαση αυτή, πέραν των άλλων, προβλέπεται η λειτουργία κινητού ΣΜΑ από την ανάδοχο εταιρεία και μάλιστα η κοστολόγησή του ορίζεται διακριτά και ρητά στην διακήρυξη και επομένως στην σύμβαση.
Γνωρίζετε επίσης ότι ο ΣΜΑ δεν στάθηκε δυνατόν να λειτουργήσει ποτέ. Ο Δήμος συνεχίζει να μεταφέρει τα απορρίμματα στη ΧΥΤΑ με δικά του μέσα και κόστος. Παρ’ όλ’ αυτά για μισό περίπου χρόνο συνεχίζαμε να πληρώνουμε στον ανάδοχο το κόστος μιας υπηρεσίας που γνωρίζαμε ότι δεν εκτελούσε. Η οργάνωση ουσιαστικού και συστηματικού ελέγχου της παραλαβής της υπηρεσίας αυτής είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα, που δεν αναδεικνύεται πρώτη φορά. Ενδεχομένως  η διάθεση ενός επόπτη αποκλειστικά για το σκοπό αυτό να άμβλυνε το πρόβλημα αυτό. 
  Η έγκριση των ενταλμάτων πληρωμής από την Οικονομική Επιτροπή και όχι το ΔΣ οδήγησε στην πολύ καθυστερημένη «αντίδραση» του συστήματος στο πρόβλημα αυτό. Με την 87/4-3-2020 απόφασή της η οικονομική επιτροπή αποδέχτηκε την εισήγηση της Επιτροπής Παραλαβής της ανωτέρω υπηρεσίας η οποία τέθηκε ως εκτός ΗΔ θέμα στην συνεδρίαση. Η εισήγηση, που έγινε και απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής διόρθωσε τις προηγούμενες πληρωμές του εργολάβου περικόπτοντας το μεγαλύτερο μέρος αλλά όχι όλο το ποσόν που αντιστοιχεί στην κοστολόγηση του ΣΜΑ. Δεν αφαιρέθηκε το ποσόν που αντιστοιχεί στις αποσβέσεις του εξοπλισμού με το αιτιολογικό ότι ο εξοπλισμός αυτός αγοράστηκε από τον ανάδοχο αν και δεν τέθηκε ποτέ σε λειτουργία και στη διάθεση του Δήμου.
Κατά την άποψή μας η απόφαση αυτή δεν είναι σωστή και προφανώς ζημιώνει τον Δήμο.
Η αγορά των μηχανημάτων ελέγχεται μόνο και μόνο για να διασταυρωθεί η δυνατότητα του αναδόχου να εκτελέσει την υπηρεσία με τα κατάλληλα τεχνικά μέσα σύμφωνα με τους όρους της διακήρυξης. Αυτή καθ’ εαυτή όμως ως αγορά δεν προσφέρει από μόνη της κάποια υπηρεσία στο Δήμο, ο οποίος πληρώνει την εκτέλεση και παραλαβή συγκεκριμένων εργασιών και υπηρεσιών και στην περίπτωσή μας την μεταφορά των απορριμμάτων η οποία δεν γίνεται από τον ανάδοχο. Εξ άλλου οι αποσβέσεις των μηχανημάτων λογίζονται με βάση τον χρόνο λειτουργίας τους. Δεν αλλάζει η διάρκεια ζωής τους αν για ένα διάστημα παραμένουν σε ακινησία.
Το κυριότερο όμως είναι ότι η ίδια η διακήρυξη προβλέπει ρητά τι θα γίνει στην περίπτωση μη λειτουργίας του κινητού ΣΜΑ από τον εργολάβο.
Στη σελ 6 στο κεφάλαιο «Χρηματοδότηση της σύμβασης» αναφέρεται:
«Το κόστος δημιουργίας και λειτουργίας κινητού ΣΜΑ ανέρχεται στο ποσό των 331.117,20 €/έτος συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Σε περίπτωση που στη διάρκεια της σύμβασης ολοκληρωθεί η λειτουργία μόνιμου ΣΜΑ από το Δήμο Ρεθύμνης, η υπηρεσία μεταφόρτωσης-μεταφοράς απορριμμάτων  δεν θα παρέχεται πλέον από τον ανάδοχο και το ποσό των 331.117,20 €/έτος θα αφαιρεθεί από το συμβατικό αντικείμενο επιμερισμένο κατά τη διάρκειά του».
Επί της ουσίας εδώ προβλέπεται η δυνατότητα τροποποίησης της σύμβασης κατά την διάρκειά της χωρίς να παρίσταται ανάγκη σύναψης νέας σύμβασης, όταν ο Δήμος δεν θα έχει ανάγκη ή δεν θα μπορεί να απολαμβάνει τις υπηρεσίες του κινητού ΣΜΑ και της αποκομιδής των απορριμμάτων. Ακριβώς ότι συμβαίνει σήμερα.  Είναι ακριβώς η πρόβλεψη του άρθρου 132 1 α του ν 4412/16 και νομίζουμε ότι λανθασμένα έγινε χρήση του άρθρου 219, που αφορά την παραλαβή της υπηρεσίας. Στο 219 καταφεύγεις όταν είναι αντικειμενικά δυνατόν να παρασχεθούν οι συμφωνημένες υπηρεσίες αλλά για κάποιους λόγους (συνήθως υποκειμενικούς του αναδόχου) δεν παρασχέθηκαν ή παρασχέθηκαν ανεπαρκώς. Εδώ όμως δεν υπάρχει η δυνατότητα ή η ανάγκη να παρασχεθεί η επι μέρους αυτή υπηρεσία και μάλιστα το ενδεχόμενο αυτό έχει ήδη προβλεφθεί από την διακήρυξη, πράγμα που διαλαμβάνεται το άρθρο 132 1 α. Η δυνατότητα μάλιστα αυτή ρητά προβλέπεται στην διακήρυξη της σύμβασης σελ 41.
«4.5  Τροποποίηση σύμβασης κατά τη διάρκειά της
Η σύμβαση μπορεί να τροποποιείται κατά τη διάρκειά της, χωρίς να απαιτείται νέα διαδικασία σύναψης σύμβασης, μόνο σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρθρου 132 του ν. 4412/2016 και κατόπιν γνωμοδότησης της καθ’ ύλην αρμόδιας υπηρεσίας ή άλλως της υπηρεσίας η οποία ορίζεται με απόφαση της Α.Α».
Άρα είναι στην αποκλειστική αρμοδιότητα της υπηρεσίας καθαριότητας και της αναθέτουσας αρχής (Δήμος) η τροποποίηση της σύμβασης για όσο διάστημα δεν μπορούν να παρασχεθούν οι υπηρεσίες αυτές.
Αυτές επομένως ήταν οι προβλέψεις έπρεπε να ενεργοποιηθούν και όχι αυτές που ενεργοποιήθηκαν.
 Αντιλαμβανόμαστε ότι είναι δύσκολο η τροποποίηση να γίνει για το διάστημα που προηγήθηκε. Πρέπει όμως το συντομότερο δυνατόν να ληφθεί νέα απόφαση για την ενεργοποίηση αυτής της δυνατότητας και την τροποποίηση της σύμβασης μέχρι τουλάχιστον να καταστεί δυνατή η λειτουργία του κινητού ΣΜΑ. Αυτό θα επιτρέψει και στον ανάδοχο να αξιοποιήσει τον εξοπλισμό που προορίζεται για τον κινητό ΣΜΑ, σε άλλες εργασίες και υπηρεσίες και να μην τον έχει (αν τον έχει) σε αναμονή.
Στο ενδεχόμενο επιχείρημα ότι ο ΣΜΑ δεν λειτουργεί με ευθύνη του Δήμου και όχι του εργολάβου υπενθυμίζουμε την πρόβλεψη στη σελ 33 της διακήρυξης: «Ο ανάδοχος θα έχει την απόλυτο ευθύνη για τήρηση όλων των απαραίτητων προϋποθέσεων για την τήρηση της καθαριότητας του οριοθετημένου χώρου του  σύμφωνα με την έγκριση των όρων λειτουργίας ΣΜΑ, και σε περίπτωση που θα επιβληθεί πρόστιμο από την Δ/νση Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας θα είναι αποκλειστικά αυτός υπεύθυνος για την πληρωμή του».
Σημειώνουμε επίσης ότι οι επιπτώσεις της κρίσης του κορονοϊού στα οικονομικά του Δήμου και της καθαριότητας προβλέπονται ήδη πολύ σοβαρές και η υποχρέωση της ορθολογικής και συνετής χρήσης τους γίνεται ακόμη πιο επιτακτική. Από την κρίση αυτή ο ανάδοχος της υπηρεσίας αυτής βγαίνει πολλαπλά κερδισμένος αν αναλογιστούμε ότι στο εμπορικό κέντρο, που εξυπηρετεί οι όγκοι των απορριμμάτων έχουν μηδενιστεί, ότι η τιμή του πετρελαίου αγγίζει το 1,2 ευρώ κι εμείς το έχουμε κοστολογήσει στο 1,70, ότι οι ποσότητες που χρειάζεται έχουν κατά πολύ περιοριστεί κοκ. Ο πολλαπλά χαμένος είναι ο Δήμος και οι δημότες μας.
Μανουσογιάννης Μανούσος
Δημοτικός Σύμβουλος
Επικεφαλής της ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ