Η ΛΗΣΤΕΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ
ΜΕ ΤΗΝ ΑΜΑΡΙ ΑΕ ΟΤΑ
Στις 30/5 (3 μέρες πριν το Δημ. Συμβ.) στείλαμε ένα σημείωμα σε όλους τους Συμβούλους και σε πολλούς δημοσιογράφους για να ενημερωθούν έγκαιρα και τεκμηριωμένα. Περίπου έλεγε τα παρακάτω.
1 1 ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ
ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ
2 2 Ως ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ εναντιωνόμαστε στο εμπορευματοποιημένο και αντιλαϊκό καθεστώς
διαχείρισης των ΣΑ, της ανταποδοτικότητας, των ΦΟΔΣΑ που για χάρη των
συμφερόντων λεηλατούν και το λαό και το περιβάλλον είτε το εφαρμόζουν είτε το παραβιάζουν οι ίδιοι που το ψήφισαν. Φροντίζει η εξουσία των λίγων πάνω στους πολλούς γι' αυτό. Υπάρχει εναλλακτική που υπηρετεί το λαό και το περιβάλλον αλλά υποχρεωτικά συγκρούεται με τα συμφέροντα και επομένως θα επιβληθεί από το λαό σε σύγκρουση με αυτά. Αν σήμερα αγωνιζόμαστε κόντρα στις πιό κραυγαλέες συνέπειες της εξουσίας αυτής δεν είναι για να καλλιεργήσουμε καμιά αυταπάτη εξανθρωπισμού της αλλά για να ανακουφίσουμε τον λαό και ταυτόχρονα να δεί "ιδίοις όμασι" την εκτεταμένη αντιλαϊκή σαπίλα και να πειστεί πως πρέπει να την ανατρέψει.
Ωμή πρόκληση η σημερινή εισήγηση. Στη νοημοσύνη μας αλλά κυρίως στο λαό.
Τον ληστεύουν μες στα μάτια του και του βγάζουν και τη γλώσσα.
Δίνει το πράσινο φως για να συνεχιστεί
ένα υπερδεκαετές καθεστώς, που κάνει
κουρελόπανο και αυτό ακόμη το αντιλαϊκό καθεστώς των ΦΟΔΣΑ για να γίνει ακόμη
πιο ληστρικό και αντιλαϊκό. Φορτώνει στους δημότες του περί τις 600 χιλ ευρώ το
χρόνο (οι 400 αφορούν το δήμο Ρεθύμνης) που
δεν έχουν καμιά σχέση με τις δαπάνες διαχείρισης των ΣΑ. Δεν μπορούν ούτε με
τους ληστρικούς νόμους να δικαιολογηθούν οπότε κουρελιάζουν και τους νόμους
τους. Δώδεκα ολόκληρα χρόνια όλες οι τοπικές εξουσίες συναινούν στην ίδια προκλητική
παρανομία.
1
3 ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Με το κλείσιμο του ΧΥΤΑ Μαρουλά, ο ΧΥΤΑ
Αμαρίου, ορίστηκε υποδοχέας των
απορριμμάτων του νομού.
Ελλείψει θεσμικού πλαισίου τα θέματα της
τιμολόγησης και οικονομικής διαχείρισης αντιμετωπίστηκαν με παζάρια, πιέσεις
και εκβιασμούς στην σύσκεψη των τότε δημάρχων του νομού. Επιβλήθηκε οι δήμοι να
καταβάλλουν 1 εκατ ευρώ (πλήν Αμαρίου αν και οι δημότες πλήρωναν ανταποδοτικά).
Το πραγματικό κόστος δεν ήταν ούτε το μισό. Το ποσόν, στην πορεία αυξήθηκε στα
1,2 εκατ, Από την διαχείριση
αποκλείστηκαν πλήρως όλοι οι δήμοι και την είχε, σε καθεστώς πλήρους
αδιαφάνειας, η ΑΜΑΡΙ ΑΕ ΟΤΑ. ΝΠΙΔ, με
πολλές άλλες δραστηριότητες (εμπορικές, βιομηχανικές κλπ). Διοχετεύει από τότε
κάθε χρόνο εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε άσχετους με τα απορρίμματα σκοπούς με
πιο εμβληματική αυτήν της κατασκευής του Πάνακρον (1,5 εκατ στα 3 χρόνια της
κατασκευής χώρια η χρηματοδότηση της ζημιογόνας λειτουργίας κλπ κλπ) Αυτό από
μόνο του είναι ο ορισμός της ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ. Ακόμη και σήμερα παράγοντες του Αμαρίου
«υπερηφανεύονται» στα καφενεία πως με την Αμάρι κάνουν ότι θέλουν χωρίς να
έχουν στο κεφάλι τους εγκρίσεις ελεγκτών, εποπτικών μηχανισμών κλπ. Κανονικό
διαφθορείο δηλαδή!!!
Παράλληλα σε κεντρικό επίπεδο άρχισε να
διαμορφώνεται (ν 3536/2007) το καθεστώς των ΦΟΔΣΑ (Φορείς Διαχείρισης Στερεών
Αποβλήτων), υποτίθεται για να συμμαζέψει το πλιάτσικο και τις τοπικές συγκρούσεις. Στην πραγματικότητα διαμόρφωνε το
αναγκαίο ομοιογενές πλαίσιο που υπαγόρευαν τα μεγάλα συμφέροντα για να μπουν
στο φαγοπότι με εργολαβίες, συμβάσεις παραχώρησης κλπ.
● Από 1/1/2011 (με την έναρξη του
Καλλικράτη) οι ΦΟΔΣΑ ορίστηκαν ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ αρμόδιοι για την διαχείριση,
λειτουργία, κατασκευή των υποδομών που χρησιμοποιούν ομαδικά οι δήμοι ΧΥΤΑ,
ΧΥΤΥ, ΜΕΑ κοκ.
●
Μέλη του ΦΟΔΣΑ είναι υποχρεωτικά όλοι οι δήμοι που αποθέτουν τα ΣΑ σ’
αυτές.
● Για να σταματήσει το τοπικό πλιάτσικο
απαγορεύτηκε στους ΦΟΔΣΑ οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα πλήν των ΣΑ.
● Ανεξαρτήτως νομικής μορφής, ορίστηκε
να έχουν κοινωφελή χαρακτήρα. Να ΕΠΟΠΤΕΥΟΝΤΑΙ
δηλ από το κράτος.
(Στη σημερινή της μορφή η νομοθεσία βρίσκεται στα
άρθρα 225 - 247 του ν 4555/2018).
ΑΥΤΑ ΣΤΟ ΡΕΘΥΜΝΟ έχουν περάσει 12 χρόνια
κι ακόμη να εφαρμοστούν.
Να πως.
4 Οι όροι αυτοί προφανώς δεν άρεσαν στους παράγοντες του Αμαρίου. Η ΑΜΑΡΙ ΑΕ δεν προσαρμόστηκε στο νέο καθεστώς και στο έγγραφο του 7882/21-10-2008 του τμήματος Νομικών Προσώπων του ΥΠΕΣ
●
Στα τέλη του 2010 όλοι οι δήμοι του νομού (και του Αμαρίου) αποφάσισαν,
σύμφωνα με τον νόμο, να συμμετέχουν στον ΦΟΔΣΑ ΕΣΔΑΚ, που με τροποποίηση της
συστατικής του πράξης (αρ. αποφ. 24797, ΦΕΚ 2147/Β/31-12-10)
λειτουργεί από τότε ως Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) ΟΛΩΝ των
δήμων Ρεθύμνου, Λασιθίου και ενός μέρους των δήμων του
Ηρακλείου.
●
Αντί όμως ο ΕΣΔΑΚ να αναλάβει και τον ΧΥΤΑ Αμαρίου ως όφειλε εκ του
νόμου με την ανοχή των πάντων (αποκεντρωμένη, δήμαρχοι περιφέρεια κλπ) αφήνει
την ΑΜΑΡΙ να αλωνίζει όπως πριν. Η αποκεντρωμένη και ο επίτροπος, για να μην
εκτεθούν, αρνούνται να εγκρίνουν τα παράνομα πλέον εντάλματα πληρωμής των δήμων
στην Αμάρι. Προ του κινδύνου κατάρρευσης του συστήματος επιστρατεύονται οι
αμφιλεγόμενες δικαστικές διαταγές πληρωμής και με νομότυπο τρόπο η παρανομία
γίνεται καθεστώς μέχρι το 2014.
●
Το 2013 στον Περιφερειακό Σχεδιασμό για την διαχείριση των ΣΑ μπαίνει η
ξεκάρφωτη μεν αλλά πολύ πονηρή φράση. «Ο ΧΥΤΑ Αμαρίου φορέας
διαχείρισης του οποίου είναι η Αμάρι ΑΕ ΟΤΑ…» Μια φράση που περνά
απαρατήρητη αλλά επι της ουσίας και χωρίς να έχει αρμοδιότητα ΚΑΤΑΡΓΕΙ όλη την σχετική νομοθεσία περί
ΦΟΔΣΑ, περί διαχείρισης των υποδομών, τις αποφάσεις των δημ συμβουλίων, το ΦΕΚ
συγκρότησης του ΕΣΔΑΚ κλπ. Όπως
αποδείχτηκε η φράση αυτή ήταν το «φύλλο συκής» που ζητούσε η Αποκεντρωμένη και
το ελεγκτικό για να αναγνωρίσουν την ΑΜΑΡΙ και μέσα από επίσης παράνομες
Προγραμματικές να τελειώνουν με το καθεστώς των διαταγών πληρωμής.
1
Η
κομπίνα (περί αυτού πρόκειται) εξελίσσεται κάτω από την μύτη των ΔΣ και του
λαού μέχρι τις αρχές του 2020 που η ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ έχοντας πλέον πρόσβαση στα
περισσότερα ΔΣ του Ρεθύμνου, βλέπει κάποιες ανακολουθίες και αρχίζει να ξετυλίγει και να αποκαλύπτει το κουβάρι της
αρπαχτής. Τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί είναι πολλά αλλά θα περιοριστούμε
στα σημαντικότερα.
1 6 Η ΑΡΠΑΧΤΗ Την αποκαλύπτει με τον πιο επίσημο τρόπο το παρακάτω ντοκουμέντο.
● Πρακτικό συνεδρίασης του ΔΣ Αμαρίου 23/10/2020 (συνημ 2) σελ 88-90
Η ΑΜΑΡΙ ΑΕ ΟΤΑ (που δεν έχει άλλα έσοδα πλην των ανταποδοτικών) πλήρωσε μόνο από τη χρήση του 2019 πάνω από 500 χιλ ευρώ για δαπάνες παντελώς άσχετες με τα ΣΑ και τον ΧΥΤΑ. Πληρώνει σημαντικό αριθμό προσωπικού, που δεν δουλεύει στον ΧΥΤΑ από τα λεφτά των άλλων δήμων. Αυτό συμβαίνει κάθε χρόνο και βεβαίως είναι ο ορισμός του σκανδάλου. Το ότι λειτουργούν με καθαρά κερδοσκοπικό ληστρικό σκοπό στο πεδίο μιας κοινωνικής ανάγκης φαίνεται και από το γεγονός ότι με περίσσιο θράσος διαπραγματεύτηκαν με τους δήμους να τους καταβάλλουν το 50% του ΦΠΑ που έχει καταργηθεί!!! Από το γεγονός ότι με πρόθεση αφήνουν ανεπεξέργαστα στραγγίσματα να διαρρέουν σε παρακείμενο ποτάμι βάζοντας σε μεγάλο κίνδυνο τον υδροφόρο ορίζοντα και την δημόσια υγεία (έκθεση αυτοψίας 23/11/2020 της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας). Και σα να μην έφταναν αυτά έρχεται η εισήγηση να φορτώσει 2 ευρώ επι πλέον στον τόνο και 1,5 που φορτώσατε πέρυσι με τα τέλη μεταφροντίδας. Είναι πρόκληση στη σημερινή κατάσταση που χρεοκοπεί ο κόσμος από την ακρίβεια. Ετοιμάζονται να βάλουν τα τέλη ταφής 20 ευρώ/ τόνο και 5 ευρώ για κάθε επόμενο χρόνο, τα ενεργειακά κλπ. Κι όλα αυτά όταν η δική τους νομοθεσία για την τιμολογιακή πολιτική των ΦΟΔΣΑ επιβάλλει να δίνεται αναλυτικός λογαριασμός και να γίνεται υποτίθεται ισοσκελισμός εσόδων εξόδων. Αυτό το καθεστώς του πλιάτσικου σε βάρος του λαού υπερασπίζουν οι Προγραμματικές της προκλητικής αδιαφάνειας της κατάργησης του δημόσιου ελέγχου, καταλήστευσης του περιβάλλοντος και του λαού.
7 Η ΘΕΜΕΛΙΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΩΝ ΜΕ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΙΣΑΞΙΑ ΤΗΣ ΘΕΩΡΕΙΑΣ ΤΗΣ ΕΠΙΠΕΔΗΣ ΓΗΣ.
Η εισήγηση αναφέρεται στην απόφαση του
Ελεγκτικού (Ελ.
Συν. VI Τμ. Απόφ. 1380/2012) που επισημαίνει ότι η Προγραμματική δεν μπορεί να
χρησιμοποιείται ως εργαλείο παράκαμψης της κείμενης νομοθεσίας. Μα αυτό ακριβώς γίνεται εδώ. Μέσω της
προγραμματικής καταργείται η πρόβλεψη του νόμου ότι η διαχείριση των ΧΥΤΑ κλπ
είναι αποκλειστική
αρμοδιότητα του ΦΟΔΣΑ (ΕΣΔΑΚ)
και στη θέση του μπαίνει ένας φορέας (Αμάρι) που ΔΙΑ ΝΟΜΟΥ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ να
έχει κάθε εμπλοκή
●
Για να το πετύχει αυτό η εισήγηση καταφεύγει σε τεχνάσματα που προσβάλουν
την νοημοσύνη μας. Αναφέρεται στις τροποποιήσεις της παρ 3 του αρ. 225 του
4555/18.
«Στις περιφέρειες που κατά την 1η.7.2019 υφίστανται μέχρι τρεις (3) ΦΟΔΣΑ, οι οποίοι κατά την ημερομηνία αυτή πληρούσαν σωρευτικά τις προϋποθέσεις των περ. α΄ έως δ΄, δεν εφαρμόζεται το άρθρο 245. Η ρύθμιση αυτή λέει το εξής απλό. Ο ν. 4555/18 επέτρεπε την ύπαρξη μέχρι 3 ΦΟΔΣΑ ανα περιφέρεια. Στο άρθρο 245 (μεταβατικές διατάξεις) πρόβλεπε την διαδικασία συγχώνευσης και τις διαπιστωτικές πράξεις για να περιοριστούν στους 3. Όπου όμως υπήρχαν ήδη μέχρι 3, δεν υπήρχε ανάγκη εφαρμογής ούτε των μεταβατικών διατάξεων του αρ 245 ούτε των διαπιστωτικών πράξεων της Αποκεντρωμένης. Τι πιο απλό
. ---
Εξ άλλου μνεία στην διαπιστωτική αυτή κάνει
και το πολύ πρόσφατο 89463/ 3-12-2021
(συνημ 7) έγγραφο του Τμήματος Νομικών Προσώπων του ΥΠΕΣ, που αν και εκθέτει
την αποκεντρωμένη, η τελευταία δεν τολμά να ισχυριστεί ότι δεν ισχύει η
διαπιστωτική της. Απλά καταχωνιάζει το έγγραφο και συνεχίζει να ισχυρίζεται και
αυτή τα περί «ντε φάκτο ΦΟΔΣΑ για την Αμάρι ΑΕ»
●
Είτε
όμως ισχύει η διαπιστωτική είτε όχι ο επόμενος ισχυρισμός της εισήγησης είναι
κυριολεκτικά για ηλίθιους. «-Συνεπώς,
ελλείψει της τήρησης της προβλεπόμενης στο νόμο διαδικασίας σύστασης ΦΟΔΣΑ ή συγχώνευσης σε ΦΟΔΣΑ, η εταιρεία
«ΑΜΑΡΙ Μ.Α.Ε.– Ο.Τ.Α.» συνεχίζει μέχρι σήμερα …»
Ισχυρίζονται δηλ (μετά τις παραπάνω ακροβασίες) οτι δεν
καθίστανται ανενεργές μόνο οι διατάξεις του αρ 245 (μεταβατικές διατάξεις) όπως
με τα μάτια σας διαβάζετε πιο πάνω ΑΛΛΑ όλη η νομοθεσία διαχείρισης των ΣΑ και
σύστασης των ΦΟΔΣΑ. Όλο το Β μέρος του ν 4555/18 αρ. 225-246 αλλά και όλη η νομοθεσία περί ΦΟΔΣΑ από το
2007 και μετά και γυρίζουμε στο 2006!!!
Η
«διαδικασία σύστασης» που λένε πως δεν τηρείται είναι στην παρ 3 του αρ 225 του ν 4555/18 από πουθενά δεν
προκύπτει η κατάργησή της. Στηρίζεται στις αποφάσεις των ΔΣ (1/17-01-2019 απόφαση του Δημοτικού
Συμβουλίου Δήμου Ρεθύμνης ΑΔΑ:
ΩΨ4ΧΩ1Ψ-80Ζ), με την οποία εγκρίθηκε η παραμονή του δήμου στον ΕΣΔΑΚ.
ΚΑΘΟΛΟΥ ΔΕΝ ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΙΑΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ.
● Με
αυτές τις απίστευτες ακροβασίες η
εισήγηση επιχειρεί να καταργήσει τον
ΦΟΔΣΑ ΕΣΔΑΚ στον οποίο με αποφάσεις του ΔΣ συνεχίζουμε να συμμετέχουμε, όπως
και όλοι οι δήμοι του νομού, να εκλέγουμε εκπροσώπους να πληρώνουμε. Οι
αποφάσεις του ΕΣΔΑΚ (συνημ
5,6) στις οποίες αναφέρει ότι είναι ο ΦΟΔΣΑ των δήμων του Ρεθύμνου ελέγχονται
και εγκρίνονται από την αποκεντρωμένη…
Η εισήγηση ελαφρά τη καρδία ΚΑΤΑΡΓΕΙ ακόμη και την Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου για το Εθνικό Σχέδιο διαχείρισης των ΣΑ ΦΕΚ 185/29/9/20 https://www.elinyae.gr/sites/default/files/2020-10/185a_2020.pdf που στην σελ τελευταία σελ (10535) περιλαμβάνει τον πίνακα των 23 ΦΟΔΣΑ της Ελλάδας και φυσικά και τον ΕΣΔΑΚ που με κομπογιανιτισμούς η εισήγηση πάει να καταργήσει. Στον κατάλογο υπάρχει ακόμη και ο ΦΟΔΣΑ Πεδιάδας, που νόμιμα υπήρξε ΦΟΔΣΑ, που σύμφωνα με τον 4555/2018 και την διαπιστωτική έπρεπε να έχει συγχωνευθεί αλλά καθυστερεί λόγω αντιδράσεων του Δήμου Χερσονήσου. Η Αμάρι όμως δεν υπάρχει πουθενά ποτέ δεν υπήρξε ΦΟΔΣΑ και γιατί δεν μπορεί να είναι ούτε ντε φάκτο ούτε ντε γιούρε.
● Μετά από αυτές τις απίστευτες
ακροβασίες, την κατάργηση όλης της νομοθεσίας, η εισήγηση επιβάλει την ασυδοσία
της ΑΜΑΡΙ ΑΕ ΟΤΑ χρήζοντάς την μάλιστα ντε
φάκτο ΦΟΔΣΑ. Η χρήση και μόνο του όρου είναι προκλητική καθώς στην ουσία σημαίνει
«κατάργηση της νομοθεσίας που οι ίδιοι έχουν θεσπίσει» Δηλώνει ανοιχτά ότι κάνουν «ότι θέλουν». Είναι
η επιτομή της βουλησιαρχίας.
Απάντηση και μάλιστα πολύ πρόσφατη σε αυτές τις ακροβασίες δίνει το 89463/3-12-2021 έγγραφο του τμήματος νομικών προσώπων του ΥΠΕΣ (συνημ 7) που κάνει σαφές ότι η ΑΜΑΡΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΦΟΔΣΑ, ότι οι αρμοδιότητες των ΦΟΔΣΑ ασκούνται αποκλειστικά από αυτούς και σε καμιά περίπτωση από άλλα νομικά πρόσωπα. Ότι η αποκεντρωμένη οφείλει να ακυρώνει τέτοιες αποφάσεις (σσ που δεν το πράττει). Και αυτό ο έγγραφο που είναι πολύ σαφές και καθαρό έχει αρχειοθετηθεί από την αποκεντρωμένη χωρίς καμία ενέργεια.
ΚΑΤΑΛΗΤΙΚΟ ΕΓΓΡΑΦΟ ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΤΟΥ ΥΠΕΣ
Παρατηρούμε με την ευκαιρία ότι οι υπηρεσίες
του ΥΠΕΣ (όχι οι υπουργοί που διαχρονικά κάνουν πως δεν βλέπουν) κάνουν την
δουλειά τους. Στην Κρήτη όμως κάποιο ισχυρό προφανώς κέντρο παίρνει όλα τα
μέτρα και τις συντονίζει αλλά και να τις καλύπτει στην καταστρατήγηση όλης της
υφιστάμενης νομοθεσίας τους.
● Και μόνο η απόφαση του Ελεγκτικού ότι οι Προγραμματικές δεν μπορούν να
χρησιμοποιούνται για την παράκαμψη του νόμου είναι αρκετή αφού αποδείχτηκε
ότι αυτό ακριβώς συμβαίνει εδώ. Καταργείται πλήρως και καταπατείται όλη η
νομοθεσία δια της αναίτιας προσφυγής στην Προγραμματική. Όμως υπάρχουν και άλλα ζητήματα.
●
Η Αμάρι ΑΕ ΟΤΑ είναι εταιρεία του άρθρου 265 του ν.3463/2006 (συνημ 7). Δηλαδή
κοινή ΑΕ που λειτουργεί όπως κάθε ιδιωτική εταιρεία στο πλαίσιο της εμπορικής
και φορολογικής νομοθεσίας. Η παρ 4 του αρ 265 λέει επί λέξει ότι «Οι ανώνυμες
εταιρείες Ο.Τ.Α., με εξαίρεση τις αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες, δεν
συμμετέχουν σε προγραμματικές συμβάσεις». Υπήρχε η δυνατότητα εταιρείες του αρ
265 να μετατραπούν σε ΦΟΔΣΑ, άρα να φύγουν από το καθεστώς του 265, οπότε
μπορούσαν να υπογράφουν Προγραμματικές αλλά η Αμάρι δεν το έκανε.
● Η προτεινόμενη Προγραμματική αφορά την
υγειονομική ταφή των απορριμμάτων στον ΧΥΤΑ. Δηλ τις αρμοδιότητες του άρθρου
227 του ν 4555/18 παρ 1 που λέει: « Οι ΦΟΔΣΑ είναι αποκλειστικά αρμόδιοι για: Την υλοποίηση
μέτρων και έργων που προωθούν την ιεράρχηση των δράσεων και των εργασιών διαχείρισης σύμφωνα με ….σύμφωνα
με τα προβλεπόμενα στο οικείο ΠΕΣΔΑ».
Αφού είναι αποκλειστικά αρμόδιοι δεν μπορεί αυτές οι αρμοδιότητες να ανατεθούν
σε άλλο φορέα εκτός του ΦΟΔΣΑ που ανήκει ο κάθε δήμος. Δεν μπορούν δε να
αποτελέσουν και αντικείμενο Προγραμματικής καθώς αυτή θα υποκαθιστούσε το
οριοθετημένο κλπ πλαίσιο λειτουργίας, τιμολόγησης κλπ των ΦΟΔΣΑ όπως αυτά
περιγράφονται στον ν 4555/18 όπως ισχύει.
● Αλλά ακόμη και τις αρμοδιότητες του
άρθρου 228 (αρμοδιότητες δήμων) για την διαχείριση των απορριμμάτων, αν ο δήμος
θέλει να τις αναθέσει μέσω προγραμματικής, αυτό μπορεί να γίνει μόνο με τον ΦΟΔΣΑ στον οποίο είναι μέλος (Αρ. 246 παρ 3 ν
4555/18 «Αν αντικείμενο της προγραμματικής σύμβασης είναι οι αρμοδιότητες του
άρθρου 228 του παρόντος, αντισυμβαλλόμενος του ΦΟΔΣΑ μπορεί να είναι μόνο δήμος
- μέλος του ή η περιφέρεια στην οποία ανήκει»). Ούτε αυτές επομένως μπορούν να
ανατεθούν στην Αμάρι μέσω Προγραμματικής.
● ΕΠΟΜΕΝΩΣ
και από κάθε άποψη η προτεινόμενη Προγραμματική ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΡΗΤΆ ΚΑΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ.
2 9 Αλλά
αλήθεια ποιο είναι ακριβώς το πρόβλημα που έρχεται να λύσει η εν λόγω
Προγραμματική? Γιατί 12 χρόνια τώρα υπάρχει αυτό το καθεστώς στο Ρέθυμνο? Ποια
η διαφορά του Ρεθύμνου από πχ τον ΧΥΤΑ Πέρα Γαληνών που διαχειρίζεται επίσης ο
ΕΣΔΑΚ όπως τον διαχειρίζεται? Το
πρόβλημα είναι ένα και μοναδικό. Η
άρνηση του ΕΣΔΑΚ (του οποίου είμαστε μέλη, εκλέγουμε 3 αντιπροσώπους) να αναλάβει την δέσμια αρμοδιότητά του στην
λειτουργία του ΧΥΤΑ Αμαρίου. Δεν υπάρχει κανένα νομικό, τεχνικό ή άλλο
πρόβλημα. Μάλιστα η έκταση του ΧΥΤΑ, που είναι δημόσια περιουσία και
απαλλοτριώθηκε με δημόσια χρηματοδότηση, από 1/1/2011 ΑΥΤΟΔΙΚΑΙΑ περνούσε στην
δικαιοδοσία του ΦΟΔΣΑ ΕΣΔΑΚ. Επειδή όπως προείπαμε αυτό ο ΕΣΔΑΚ δεν το έκανε
τότε, αναγκάστηκε να το κάνει για να εξασφαλίσει δημόσια την χρηματοδότηση τόσο
για το νέο κύτταρο του ΧΥΤΑ, όσο και για το εργοστάσιο της ΜΕΑ το 2014 με
παραχώρηση από τον Δήμο Αμαρίου ΑΔΑ: ΒΜ4ΗΩΨΨ-ΞΒ7 και όρους που δεν έχουν καμιά
νομική ισχύ.
Ο ΕΣΔΑΚ όμως και μετά την παραχώρηση δεν
αναλαμβάνει την διαχείριση του ΧΥΤΑ. Την επεξεργασία τιμολογιακής πολιτικής
κοκ. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε όλες τις αποφάσεις τιμολογιακής πολιτικής οι
δαπάνες των δήμων του Ρεθύμνου για την απόθεση των απορριμμάτων τους
απουσιάζουν σε αντίθεση με ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ σε Ηράκλειο και Λασίθι
(συνημ 5,6).
Στην τιμολογιακή πολιτική του 2020 σελ 3
μάλιστα (με 10 χρόνια καθυστέρηση) ομολογούν «Για το ΧΥΤΑ Αμαρίου σύμφωνα με
την Διοίκηση του Συνδέσμου μας και τη συντονισμένη προσπάθεια της Υπηρεσίας η
μετάβαση θα υλοποιηθεί το επόμενο χρονικό διάστημα». Στην τιμολογιακή πολιτική
του 2022 σελ 2 και 3, όταν έχουν ήδη ενταθεί και δημοσιοποιηθεί οι αντιδράσεις
μας, κάνουν στροφή 180ο και
χρήζουν και αυτοί αναρμοδίως την Αμάρι
φορέα διαχείρισης. Προϊδεάζουν για διαιώνιση
της παράνομης παρουσίας της Αμάρι μέσα από «πέτσινες¨Προγραμματικές.
Προγραμματικές που κατά πάσα πιθανότητα θα αναθέτουν κάποιου είδους εργολαβία
στην Αμάρι παρακάμπτοντας του νόμους περί δημοσίων συμβάσεων και του λεγόμενου
«ελευθέρου ανταγωνισμού».
Όπως φαίνεται ο ΕΣΔΑΚ από κάπου
δεσμεύεται να παραχωρεί στην Αμάρι την λειτουργία του ΧΥΤΑ. Θα μπορούσε βεβαίως
να το κάνει νόμιμα μεν άδικα δε αναλαμβάνοντας την διαχείριση ο ΕΣΔΑΚ και
αναθέτοντας την εργολαβία λειτουργίας στην Αμάρι. Με τις γνωστές αλχημείες
κοστολόγησης να της εξασφαλίσει μια υπερβολική αμοιβή και οι δημότες να
πληρώνουν τα ίδια ή ακόμη περισσότερα. Φοβούνται όμως πως αυτές οι δυσθεώρητες
αμοιβές θα προσελκύσουν ανταγωνιστές και θα τους χαλάσουν τη δουλειά. Για να
αποφύγουν αυτό τον πονοκέφαλο καταφεύγουν στις παρανομίες των
Προγραμματικών.
10 ΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ Τα λεφτά που έχουν φορτωθεί στις πλάτες του λαού είτε μέσω ανταποδοτικότητας είτε μέσω της φορολογίας για την διαχείριση των ΣΑ είναι πάρα πολλά και τα συμφέροντα πολύ μεγάλα. Μοιράζονται «οικόπεδα» στήνονται ισορροπίες και συμμαχίες. Δεν χρειάζεται καμιά αυταπάτη για το ρόλο των ΦΟΔΣΑ και του ΕΣΔΑΚ. Η Αμάρι μπορεί να είναι και εκκλησία μπροστά του. Στο διαγωνισμό δεκάδων εκατομμυρίων για το εργοστάσιο της ΜΕΑ Αμαρίου που κατασκευάζεται τώρα, ξέσπασε μέγα σκάνδαλο. Στην επιτροπή σύνταξης των δελτίων του διαγωνισμού αποκαλύφτηκε στέλεχος διαγωνιζόμενης εταιρεία. Βούιξαν τα ΜΜΕ στο Ηράκλειο. Συνεδρίασαν τον ΕΣΔΑΚ 3 φορές σε 2 μέρες και στο τέλος όχι μόνο δεν ακύρωσαν τον διαγωνισμό αλλά τον κατακύρωσαν και στην εταιρεία που είχε το θέμα. Η ίδια έκανε και το νέο κύτταρο του ΧΥΤΑ. Φαίνεται πως στο πλαίσιο των ισορροπιών και συμμαχιών ο ΧΥΤΑ Αμαρίου έχει διχοτομηθεί σε δύο φιλέτα. Ένα το φιλέτο των μεγάλων έργων που περνά μέσα από τον ΕΣΔΑΚ και ένα άλλο της λειτουργίας του ΧΥΤΑ που περνά μέσα από την Αμάρι. Το γεγονός ότι όλες οι τοπικές και περιφερειακές υπηρεσίες συντονίζονται άψογα στην καταπάτηση της νομοθεσίας είναι ένδειξη πως κάποιο ισχυρό κέντρο τις συντονίζει, τις εξασφαλίζει από τους όποιους ελέγχους κλπ.
1 11 ΤΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ
Η δική μας πρόταση είναι πολύ μακριά από
αυτή το άθλιο καθεστώς. Γι’ αυτό είμαστε οι μόνοι που αντιπαλεύουμε την
ανταποδοτικότητα, τους ΦΟΔΣΑ, τις συμβάσεις παραχώρησης, τα σχέδια διαχείρισης
με κριτήριο τα συμφέροντα των εταιρειών και των τρωκτικών, την επερχόμενη
καρκινογόνα καύση κλπ. Η πρότασή μας έχει σκοπό την διαχείριση των ΣΑ σε όφελος
του λαού και του περιβάλλοντος μέσα από ενιαίο φορέα με δημόσιο έλεγχο και
κρατική χρηματοδότηση. Θα την βρεί κανείς αναλυτικά στις δημοσιεύσεις μας στο
διαδίκτυο κλπ. Σχεδιάζουμε και μια θεματική για το ζήτημα αυτό. Αυτήν την
πρόταση η σημερινή εξουσία του κεφαλαίου και το πολιτικό της προσωπικό (ΝΔ,
ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) δεν μπορεί ούτε θέλει να την εφαρμόσει. Αυτοί ψήφισαν όλο αυτό
το αντιλαϊκό αντιπεριβαλλοντικό πλαίσιο που είτε νόμιμα είτε παράνομα πληρώνει
ο λαός και το περιβάλλον και θησαυρίζουν τα συμφέροντα. Αργά ή γρήγορα θα την
επιβάλει ο οργανωμένος και ενημερωμένος λαός. Θα ήταν όμως ιδεοληψία και
αναχωρητισμός το να μείνουμε σε αυτό και να μην παρεμβαίνουμε σε αυτά που
συμβαίνουν έστω να γλιτώσουμε «κάτι» από τις μεγάλες συνέπειες που πληρώνει
περιβάλλον και λαός. Γι’ αυτό αναδείχνουμε αυτή την σκανδαλώδη.
Ζητούμε να μην εγκριθεί η Προγραμματική γιατί διαιωνίζει την απίστευτη ληστεία σε βάρος όλων των Ρεθεμνιωτών. Αξιοιποιούμε το ότι είναι παράνομη χωρίς να αθωώνουμε τους νόμους τους που είναι εξίσου αντιλαϊκοί. Απαιτούμε από τον ΕΣΔΑΚ, την αποκεντρωμένη, την Περιφέρεια να σταματήσουν τα παιγνίδια σε βάρος μας και ο ΕΣΔΑΚ να αναλάβει απευθείας και χωρίς κανένα ενδιάμεσο και την διαχείριση και την λειτουργία του ΧΥΤΑ. Να προσληφτεί από τον ΕΣΔΑΚ και να μονιμοποιηθεί το προσωπικό που δουλεύει στον ΧΥΤΑ. Με τα στοιχεία που έχουμε αποκαλύψει το κόστος λειτουργίας του ΧΥΤΑ μπορεί και πρέπει να μειωθεί κατά 600 χιλ ευρώ περίπου και αυτά θα τα γλιτώσει η λαϊκη οικογένεια που δεινοπαθεί.
12 Η εισήγηση έχει και άλλη μια πονηριά. Την προηγούμενη φορά (2019) με τα ίδια τεχνάσματα η προγραμματική πέρασε από ο ελεγκτικό αλλά δεν υπήρχε αντίλογος γιατί δεν τα είχαμε πάρει χαμπάρι. Τώρα, βάζοντας ένα ποσόν ελάχιστα λιγότερο από το εκατομμύριο, η ΠΣ δεν πάει στο ελεγκτικό αλλά στον τοπικό επίτροπο. Με δεδομένο ότι η Προγραμματική είναι ίδια ακριβώς με την προηγούμενη θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να την απορρίψει. Να απορρίψει δηλ μια ΠΣ που όμοιά της εγκρίθηκε από το ίδιο το ελεγκτικό. Έστω κι αν γίνει προσφυγή. Ζητήσαμε, εδώ και μέρες, να αυξηθεί το ποσόν (έτσι κι αλλιώς είναι ενδεικτικό) για να ξαναπάει στο ελεγκτικό. Δεν έκαναν ούτε αυτό. Φαίνεται πως τέτοιο τερατούργημα έχοντας και προσφυγή φοβούνται πως δεν θα είναι εύκολο να περάσει από το ελεγκτικό. Γι’ αυτό θέλουν να το κρατήσουν πάση θυσία στην Κρήτη.
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
2/6/2022
Καλημέρα σε όλους και όλες.
Το σημείωμά μας για το πρώτο θέμα δημιούργησε ήδη αρκετή
συζήτηση και προβληματισμό αλλά και μερικά εύλογα ερωτήματα που θέλω να τα
απαντήσω.
1 Τι θα γίνει αν
δεν εγκρίνουμε την Προγραμματική?
Μήπως δεν θάχουμε που να πάμε τα σκουπίδια? ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΔΕΝ υπάρχει κανένας απολύτως
κίνδυνος. Με βάση τον περιφερειακό σχεδιασμό τα σκουπίδια μας πηγαίνουν στο
ΧΥΤΑ Αμαρίου και κανείς, με ρητή πρόβλεψη του νόμου, δεν μπορεί να μας
εμποδίσει. Είναι θέμα δημόσιας υγείας και αμέσως θα παρέμβει ο εισαγγελέας.
Ακόμη κι αν ένας δήμος δεν πληρώνει στον ΦΟΔΣΑ δεν μπορεί να του απαγορεύσει
την απόθεση των απορριμμάτων. Ο ΦΟΔΣΑ
έχει δικαίωμα σε αυτή την περίπτωση να εισπράξει τα προβλεπόμενα
απευθείας από την ΔΕΗ και τα ανταποδοτικά του. Στην περίπτωσή μας όμως ούτε
αυτό μπορεί να κάνει η Αμάρι γιατί δεν
είναι ΦΟΔΣΑ και ούτε ο ΕΣΔΑΚ καθώς δεν μας έχει συμπεριλάβει στην τιμολογιακή
του πολιτική. Βεβαίως εμείς δεν είμαστε
μπαταχτσήδες. Με την απόρριψη της Προγραμματικής θα ενημερώσουμε τον ΕΣΔΑΚ και
θα απαιτήσουμε με κάθε τρόπο (υπάρχουν πολλοί) να αναλάβει τις ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΕΣ
του αρμοδιότητες.
2 Αν θα πάμε στον
ΕΣΔΑΚ θα πληρώνουμε περισσότερα? ΟΧΙ ΦΥΣΙΚΑ ΕΚΤΟΣ ΚΙ ΑΝ ΚΟΙΜΟΜΑΣΤΕ
ΟΡΘΙΟΙ. Θα πληρώνουμε πολύ λιγότερα. Το
αρ 237 παρ. 3 του ν 4555/2018 ορίζει με ακρίβεια την τιμολογιακή πολιτική του
ΦΟΔΣΑ. Ξέρουμε ότι από το 1,2 εκατ που μαζεύει η ΑΜΑΡΙ τα μισά ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΑ πάνε σε άλλους σκοπούς.
Επομένως με 600-700 χιλιάδες μοιρασμένες και στους 5 δήμους (ανάλογα τους
τόνους τους) θα είμαστε υπερκαλυμμένοι. Σήμερα μόνο οι δημότες μας καλούνται να
καταβάλλουν 860 χιλ.
3 Μην
δημιουργήσουμε αναστάτωση βρε παιδιά. Έτσι κι αλλιώς το εργοστάσιο θα
λειτουργήσει σε 3 μήνες. Αυτή πάνω κάτω ήταν η δήλωση του προέδρου του
ΕΣΔΑΚ όταν του έθεσαν υπ’ όψιν το σημείωμά μας. Επομένως δεν αρνείται τα όσα
καταγγέλλουμε. Όμως το εργοστάσιο έχει πάρει
ήδη 3-4 παρατάσεις και σίγουρα θα πάρει και άλλη. Η Προγραμματική εξ
άλλου είναι για 1 χρόνο κι όχι για 3 μήνες . ΤΟ ΠΙΟ ΣΟΒΑΡΟ ΟΜΩΣ που δεν
ομολογεί ο κ πρόεδρος είναι ότι στην τιμολογιακή πολιτική του ΕΣΔΑΚ για το 2022
ομολογούν πως σχεδιάζουν ο ΧΥΤΑ «να περιέλθει στη δικαιοδοσία του ΕΣΔΑΚ κατόπιν προγραμματικής σύμβασης με την
Αμάρι ΑΕ Ο.Τ.Α»
Το πιο πιθανό απ’ όσα διαβάζουμε είναι να μαγειρέψουν μια
προγραμματική που στην ουσία θα υποκαθιστά διαγωνισμό εργολαβίας. Θα χαρίσουν στην Αμάρι 600 ίσως και
περισσότερα χιλιάρικα και θα μας πούν το κόστος λειτουργίας του ΧΥΤΑ είναι 1,2
εκ ίσως και περισσότερα. Πληρώνετε είλωτες. Υπ’ όψιν ότι η λειτουργία του
εργοστασίου έχει ανατεθεί για 5+5 χρόνια στην εταιρεία που πήρε τον πέτσινο
διαγωνισμό. Θα τρώνε με δέκα μασέλες κι όχι ένας αλλά πολλοί.
Αν τώρα δεν ξεφορτωθούμε αυτό το «νταβατζιλίκι» αύριο θα
είναι πολύ πιο δύσκολο. Έχουμε όλοι ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΕΥΘΥΝΗ. ΑΠΕΜΠΟΛΟΥΜΕ ΤΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΩΝ ΟΧΙ ΓΙΑ ΜΗΝΕΣ ΑΛΛΑ
ΓΙΑ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ. Και βέβαια πρέπει να είμαστε αποφασιστικοί να μην
επιβληθεί από τώρα είτε προγραμματική είτε εργολαβία μεταξύ ΕΣΔΑΚ και Αμάρι ΑΕ
ΟΤΑ.
Να χρησιμοποιήσουμε ως όπλο ακόμη και το δικαίωμά μας να
αλλάξουμε ΦΟΔΣΑ. Τα πληθυσμιακά δεδομένα δίνουν στο δήμο Ρεθύμνης το
καθοριστικό ρόλο σε αυτό. Ο ΧΥΤΑ θα μείνει ο ίδιος και απλά η διαχείρισή του θα
περάσει αλλού. Αφού βέβαια εξασφαλίσουμε ότι δεν θα έχουμε τα ίδια.
Με την ευκαιρία είμαστε μακράν ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΔΗΜΟΣ μετά το
Ηράκλειο σε πληθυσμό στον ΕΣΔΑΚ. Πληρώνουμε τα περισσότερα μετά το Ηράκλειο.
Είναι απαράδεκτο να μην έχουμε μία θέση
στην ΕΕ του ΕΣΔΑΚ. Χώρια την ποιότητα της εκπροσώπησής μας για την οποία
δεν πρέπει να είμαστε καθόλου υπερήφανοι.
Τέλος πρέπει να γίνει καθαρό πως από την παραπάνω ληστεία του λαού κανένα όφελος δεν έχουν οι δημότες του Αμαρίου που τόσα χρόνια πληρώνουν κανονικά και όπως όλοι μας ανταποδοτικά αν και ο δήμος τους δεν πληρώνει. Ούτε έχουν κανένα όφελος στις κοινωνικές τους υποδομές αφού είναι ο μόνος δήμος που δεν έχει ΚΑΠΗ, δεν έχει ούτε ένα παιδικό σταθμό και σε πολλά σχολεία η κατάσταση είναι απαράδεκτη. Σε όλα τα σχετικά αιτήματα η απάντηση είναι πως τάχατες δεν έχουν λεφτά.