ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ Π/Υ ΤΟΥ 2021
ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Εισαγωγή.
● Με την κατάθεση εναλλακτικής πρότασης για τον Π/Υ του
2021 δεν επιδιώκουμε, όπως οι κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ που νομοθέτησαν και
διατήρησαν την συγκεκριμένη εκβιαστική πρόβλεψη να αφυδατώσουμε την πολιτική ιδεολογική
αντιπαράθεση.
Είναι σαφές πως η
αντίληψη μας για τις δομές διοίκησης και
διεύθυνσης σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο έχει θεμέλιο της την κοινωνική
ιδιοκτησία στα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής. Τον κεντρικό επιστημονικό σχεδιασμό της παραγωγής με λαϊκό
έλεγχο από τα κάτω προς τα πάνω μέσα στο χώρο εργασίας και με κίνητρο την
ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Μόνο έτσι μπορούν τα τεράστια επιτεύγματα της
επιστήμης και της τεχνικής να μπαίνουν στην υπηρεσία των συνεχώς διευρυνόμενων
λαϊκών κοινωνικών αναγκών και όχι στην υπηρεσία του κέρδους και της τεράστιας
συσσώρευσής του όπως ήδη την ζούμε.
Έχουμε επομένως πλήρη
επίγνωση ότι στο δοσμένο κοινωνικοοικονομικό σχηματισμό ακόμη κι αν εμείς
είχαμε την πλειοψηφία δεν θα μπορούσαμε χωρίς αυτές τις ανατροπές να κάνουμε
ένα πραγματικά φιλολαϊκό Π/Υ. Επειδή όμως, αν και μας προσάπτουν και αυτό, δεν
τα παραπέμπουμε όλα σε κάποια «Δευτέρα Παρουσία», είναι δυνατόν και σήμερα να
δοθούν κάποιες έστω ανάσες ανακούφισης στο χειμαζόμενο λαό. Με την δική του
πάλη να μπούν κάποια εμπόδια στην τεράστια αναδιανομή του πλούτου που γίνεται
μέσα από την διαχείριση των δημόσιων οικονομικών (κρατικός, δημοτικοί κλπ Π/Υ).
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΗ ΤΩΝ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΛΑΪΚΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ
● Είναι σαφές ότι η πολιτική διαχείρισης και
της πανδημίας και της παράλληλης οικονομικής κρίσης με άξονα την προστασία των
ισχυρών οικονομικών συμφερόντων φορτώνει στις πλάτες των μισθωτών, συνταξιούχων,
μικροεπαγγελματιών, πολύ βαριές υγειονομικές αλλά και οικονομικές συνέπειες. Μεγάλος
αριθμός ξενοδοχοϋπαλλήλων και ακόμη περισσότερο άλλοι εποχιακά απασχολούμενοι
κοντά στον 1,5 χρόνο τώρα είτε φυτοζωούν με το επίδομα αναστολής ή της ανεργίας
όσοι το δικαιούνται και κάποιοι δεν έχουν τις προϋποθέσεις ούτε και γι’ αυτά.
Όλοι αυτοί αν και είχαν
την μεγαλύτερη ανάγκη, στην πρώτη φάση της πανδημίας αποκλείστηκαν από κάθε
ανακούφιση από τα δημοτικά τέλη και φόρους για να δοθεί ο κύριος όγκος των
απαλλαγών σε μεγάλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που απολαμβάνουν και σειρά
ακόμη κυβερνητικών μέτρων στήριξης.
Το αίτημα λοιπόν της
ανακούφισης όλων αυτών με εισοδηματικά κριτήρια που θέσαμε και κατά την ψήφιση
των τελών παραμένει δίκαιο, επίκαιρο και ανεξάρτητα από τα διαδικαστικά
ζητήματα που έχουν να κάνουν με την ψήφιση των τελών και του Π/Υ.
Όπως μάλιστα θα φανεί
παρακάτω η δυνατότητα αυτή υπάρχει με βάση τα δεδομένα του Π/Υ που προτείνεται.
● Το μόνο πραγματικό
εμπόδιο είναι η γενική κατεύθυνση αναδιανομής του πλούτου σε βάρος του
εργαζόμενου λαού που με σειρά νέων μέτρων υλοποιεί και ο κρατικός και οι
δημοτικοί Π/Υ. Ενδεικτικά:
-Η κρατική
χρηματοδότηση μειώνεται το 2021 κατά 210 εκ ευρώ (εισηγητική έκθεση του
κρατικού Π/Υ).
-Στη χρηματοδότηση των
ληξιπρόθεσμων οφειλών από φέτος θα εφαρμόζεται ρήτρα παρακράτησης του 60% από
τους ΚΑΠ στο διάστημα 2022 – 2027.
-Ανανεώθηκε η ΠΙΣ που
απαγορεύει τις προσλήψεις προσωπικού στους δήμους και το δημόσιο, με τις
γνωστές συνέπειες στην εμπορευματοποίηση, την ιδιωτικοποίηση, την υποβάθμιση
και την αύξηση του κόστους των υπηρεσιών.
Στον αντίποδα όλων
αυτών ο κρατικός Π/Υ προβλέπει αύξηση 10% στα «ίδια έσοδα» των δήμων, που κατά
κύριο λόγο προέρχονται από τον εργαζόμενο λαό, που θα ξεπεράσουν κατά 500 εκ
τους ΚΑΠ. Την ώρα που δίνουν και παίρνουν οι ενισχύσεις και οι φοροαπαλλαγές
των ισχυρών επιχειρηματικών συμφερόντων.
ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΗΜΟΤΙΚΟ Π/Υ
ΤΟΥ 2021
● Ο δημοτικός Π/Υ για
το 2021 όχι μόνο δεν αντιδρά στην αναδιανομή αυτή αλλά εναρμονίζεται πλήρως και
μάλιστα προσπαθεί να την διευκολύνει. Για το σκοπό αυτό για άλλη μια φορά χρησιμοποιεί
το εργαλείο της υποεκτίμησης των εσόδων και κυρίως υπερεκτίμησης των προβλεπόμενων
δαπανών δημιουργώντας τον αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο πάνω στον οποίο γίνεται η
αναδιανομή είτε κεντρικά είτε τοπικά.
*Για την τεκμηρίωση των
συμπερασμάτων μας η ασφαλέστερη μέθοδος είναι να χρησιμοποιήσουμε τα
απολογιστικά στοιχεία των δύο τελευταίων χρήσεων όπως έχουν οριστικοποιηθεί από
την οικονομική υπηρεσία.
Ο Π/Υ του 2021
προβλέπει 72,9 εκ σύνολο εξόδων και με αφαίρεση των 11,6 εκ προβλέψεων μη
είσπραξης «υπόσχεται» να δαπανήσει (ανεξαρτήτως σκοπού) 61,3 εκ. Τα τελευταία
χρόνια με αντίστοιχες προβλέψεις, τα τελικά πληρωθέντα ήταν το 2019 31,6 εκ το
2018 31,2, το 2017 28,9 εκ. Το
2020 29,5. Η διαφορά είναι προφανής και χαοτική.
Αλλά επειδή και σε αυτό
το στοιχείο εμπλέκεται η γνωστή συζήτηση των επενδυτικών δαπανών, που πάντα
υπάρχει μια τεράστια απόκλιση μεταξύ προγραμματισμού και τελικής πληρωμής, αυτό
που κάναμε ήταν να αφήσουμε έξω από τις συγκρίσεις και τον κωδ 7 επενδύσεων και
τον κωδικό 8 προβλέψεων αποδόσεων κλπ.
Περιορίζουμε τις
συγκρίσεις και τις παρατηρήσεις μας ΜΟΝΟ στον κωδ 6 ΔΑΠΑΝΕΣ ΧΡΗΣΗΣ. Ουσιαστικά ταυτίζονται με τις
λειτουργικές δαπάνες και από την άποψη αυτή οι αυξομειώσεις είναι περιορισμένες
και προβλέψιμες.
Προβλέπονται για το
2021 δαπάνες 25,7 εκ όταν οι αντίστοιχες του 2019 ήταν 18,68 και του 2018 20,4 με την διαφορά ότι τότε (2018) στον π/υ
συμπεριλαμβάνονταν και 3,5 εκ προνοιακά επιδόματα που πλέον έχουν αφαιρεθεί. Οι λειτουργικές δαπάνες του 2020
ήταν 18,474 εκ ελαφρά μειωμένες και από το 2019.
Μετά από εξονυχιστική
θεώρηση όλων των επι μέρους δαπανών το σχέδιό μας καταλήγει σε πρόβλεψη των
δαπανών χρήσης για το 2021 στα 22,36 εκ.
Η πρόβλεψη αυτή είναι
εξαιρετικά ασφαλής γιατί. Το 2021 σε σύγκριση με το 2019 προστίθενται
μεταβιβαστικές δαπάνες (Βοήθεια στο Σπίτι, Plasteco, αυξημένη από το 2019 χρηματοδότηση της
ΚΕΔΗΡ) κωδ 67 ύψους 2,58 εκ. Άρα από 18,68 φτάνουμε στα 21,26 εκατ. Για λόγους
ασφαλείας κατά την σύνταξη του π/υ είναι λογική και δικαιολογημένη μια προσαύξηση
της τάξης του 5%. Οπότε και από αυτή την οδό καταλήγουμε στο 22,36 εκ.
Σημειώνουμε ότι η προσαύξηση του προτεινόμενου Π/Υ είναι 20%!!!
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ
ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ
Από τα παραπάνω
προκύπτει μια εξοικονόμηση
(25,72-22,36) 3,36 εκατ ευρώ, που
είναι κρυφό πλεόνασμα στον προτεινόμενο Π/Υ. Τα 748.242 προέρχονται από την
καθαριότητα, που ελέω ανταποδοτικότητας πρέπει να αντιμετωπιστεί ξεχωριστά και
τα υπόλοιπα 2,6 εκ αφορούν τα υπόλοιπα
ίδια έσοδα.
Α ΙΔΙΑ ΕΣΟΔΑ (πλην
καθαριότητας)
Υπάρχει επομένως η
δυνατότητα να υπάρξουν κάποια μέτρα ανακούφισης των δημοτών με την μείωση ή και
κατάργηση κάποιων δημοτικών τελών σε αυτή την πολύ δύσκολη και κρίσιμη
κατάσταση, που αποτυπώνονται στον Π/Υ εσόδων.
Συγκεκριμένα
προτείνουμε:
1 Να καταργηθεί ο Φόρος ηλεκτροδοτούμενων
συνολικά στην κατοικία. Αυτό στον Π/Υ του 2021 θα κοστίσει 446 χιλ ευρώ
(100 χιλ επι πλέον θα μειωθούν τα ΠΟΕ του 2022).
2 Να μειωθεί ο
συντελεστής ΤΑΠ 0,025% από το 0,030% σήμερα. Σημαίνει μείωση εσόδων 106 χιλ για
τον Π/Υ
3 Να καταργηθεί το
τέλος της ελεγχόμενης και να αντικατασταθεί με σύστημα υποχρεωτικά
εναλλασσόμενης στάθμευσης με αξιοποίηση και του νέου ηλεκτρονικού συστήματος.
Μείωση 55 χιλ.
4 Να καταργηθεί το
παράβολο Πολιτικού Γάμου και να διατηρηθεί μόνο για τους τουρίστες. Λόγω
έλλειψης επαρκών στοιχείων εκτιμούμε την απώλεια εσόδων στα 15.000.
Το συνολικό ποσόν της απώλειας είναι 622
χιλ ευρώ. Από τα 2,6 εκατ θα
μείνουν τα 2, που μπορούν να παραμείνουν στον Π/Υ ως άτυπο αποθεματικό. Να
μπούν δηλ σε 3-4 κωδικούς δήθεν εξόδων που όμως στην πραγματικότητα θα
λειτουργούν ως τροφοδότες τυχόν εκτάκτων αναγκών.
Με βάση τα παραπάνω ο
Π/Υ παραμένει ισοσκελισμένος. Στην ουσία πλεονασματικός αφού υπάρχει το
αποθεματικό, υπάρχει 1 εκ ευρώ επιμερισμένο στα διάφορα έσοδα που δεν είναι
σίγουρο ότι θα απορροφηθεί στο σύνολό του και υπάρχουν και τα 2 εκ που
προαναφέρθηκαν.
Β Καθαριότητα.
Στην καθαριότητα το
κόστος της υπηρεσίας ανεβαίνει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς (έξοδα χρήσης 4,9 εκ το
2017, 5,6 το 2018, 6,1 το 2019 ενώ η υπερεκτιμημένη πρόβλεψη για το 2021 είναι
7,1 εκ). Η ανταποδοτικότητα είναι πρώτης τάξεως εργαλείο για να θησαυρίζουν τα
συμφέροντα της «πράσινης ανάπτυξης» και σε βάρος του περιβάλλοντος και του
λαϊκού εισοδήματος. Για
τεράστιες υπερκοστολογήσεις έργων και υπηρεσιών (σύμβαση καθαριότητας, ΧΥΤΑ,
συμβάσεις ΕΣΔΑΚ, ΕΕΑΑ ΑΕ κοκ)
Η Δημοτική Αρχή
προσπαθεί να δημιουργεί κρυφά πλεονάσματα για να προσφέρει νέα κομμάτια της
πίτας στη συσσώρευση του πλούτου και στα επιχειρηματικά συμφέροντα. Στο έδαφος
αυτών των πλεονασμάτων δόθηκαν οι απαλλαγές του καλοκαιριού στους
μεγαλοξενοδόχους αλλά αποκλείστηκαν οι εργαζόμενοι. Στο ίδιο έδαφος συνάπτονται
οι φαραονικές συμβάσεις, με τις υπερκοστολογήσεις της καθαριότητας, του ΣΜΑ,
του περίφημου σπαστήρα στρωμάτων κοκ. Για το λόγο αυτό συστηματικά υποεκτιμά τα
έσοδα που προκύπτουν από τα υπάρχοντα τέλη και υπερεκτιμά τα έξοδα.
Τα στοιχεία που
παρουσιάσαμε κατά την ψήφιση των τελών σήμερα εμπλουτίζονται και ενισχύονται
ακόμη περισσότερο. Ειδικά πάντως για το ζήτημα της αποζημίωσης του ΣΜΑ που δεν
λειτουργεί θέλουμε να υπενθυμίσουμε ότι υπάρχει η 239/20 απόφαση της Οικον. Επιτρ. που αγνοείται
πλήρως με σκοπό βεβαίως την πρόβλεψη εικονικών και ανυπόστατων εξόδων.
Η καθαριότητα είναι και
η μόνη υπηρεσία στην οποία κάναμε κάποια άξια λόγου παρέμβαση στις επενδυτικές
δαπάνες. Στην εξωπραγματική πρόβλεψη των 700 χιλ ευρώ για την ανέγερση κτιρίου
το οποίο ακόμη δεν ξέρουμε ούτε που θα γίνει.
Συνυπολογίζοντας όλα τα
παραπάνω έχουμε μια
συνολική μείωση των δαπανών της υπηρεσίας 1.148.242 ευρώ (400 χιλ από
επενδυτικές δαπάνες και 748.242 στα έξοδα χρήσης).
Από τα στοιχεία των
τετραγωνικών που παρουσίασε η οικ. Υπηρ. Την ένταξη νέων τετραγ κλπ προκύπτει
ένα ποσόν τη τάξης των 580 χιλ που χωρίς καμιά εξήγηση δεν θα εισπραχθεί. Από
την άλλη οι προβλέψεις είσπραξης είναι χαμηλότερες και από την προ της προσθήκης
των νέων τετραγωνικών περίοδο. Για το λόγο αυτό επιμένουμε στην αύξηση της
πρόβλεψης των εισπράξεων αν όχι για 400 χιλ που υποστηρίξαμε κατά την ψήφιση
των τελών τουλάχιστον κατά 300 χιλ. Το γεγονός ότι το 2020 κλείνει με μείωση
των εσόδων και στην καθαριότητα (λίγο κάτω από τα 4 εκ ευρώ) είναι αντανάκλαση
της μεγάλης ανέχειας που φέρνουν τα απανωτά lockdown αφού η κυβέρνηση δεν παίρνει κανένα άλλο μέτρο. Επιβεβαιώνουν ότι πρέπει να
γίνει μείωση των τελών και όχι υπερχρέωση των νοικοκυριών.
Με τα παραπάνω η
υπηρεσία από 447 χιλ ελλειμματική γίνεται 1.001.242 πλεονασματική.
Υπάρχει όλο το
περιθώριο να μειωθεί κατά 50% η επιβάρυνση των εργαζομένων που μπήκαν σε
αναστολή και έχουν οικογενειακό εισόδημα κάτω των 12.000 ευρώ.
Υπολογίσαμε ότι αυτό θα
«κοστίσει» 135.000 ευρώ.
Ανάλογο μέτρο πρέπει να
παρθεί και για τους επαγγελματίες και μικρές επιχειρήσεις πάντα όμως με
εισοδηματικά κριτήρια για να μην γίνονται οι απαλλαγές δώρο στους έχοντες και
κατέχοντες. Δεν μπορούμε να υπολογίσουμε το ύψος της απαλλαγής αλλά το
περιθώριο υπάρχει.
Με βάση τα παραπάνω το
πλεόνασμα της καθαριότητα γίνεται 866.242. Η δική μας πρόταση είναι να
δημιουργηθεί κωδικός εξόδων που θα προβλέπει την αγορά των μηχανημάτων και του
εξοπλισμού που είναι απαραίτητος για να μην έχουμε ανάγκη εργολάβους. Ο κωδ
αυτός θα λειτουργεί και ως άτυπο αποθεματικό (χρηματοδότηση έκτακτων κλπ) αλλά
και ως αιμοδότης της εκλογίκευσης του τεράστιου κόστους που κάθε χρόνο μας
επιβαρύνει η εργολαβία.
Το γεγονός ότι το 2020
κλείνει με μείωση των εσόδων και στην καθαριότητα (λίγο κάτω από τα 4 εκ ευρώ)
είναι αντανάκλαση της μεγάλης ανέχειας που φέρνουν τα απανωτά lockdown αφού η κυβέρνηση δεν παίρνει κανένα άλλο μέτρο. Επιβεβαιώνουν ότι πρέπει να
γίνει μείωση των τελών και όχι υπερχρέωση των νοικοκυριών. Το ποσόν αυτό των
880 χιλ θα μπορεί να καλύψει και ενδεχόμενη απόκλιση των εισπράξεων δεδομένης
της κατάστασης που έχει μπροστά του ο λαός.
Βεβαίως με αυτή την
κίνηση μπαίνει ένα μικρό φρένο στην αναδιανομή του πλούτου υπέρ των λίγων και
στην ανακούφιση των εργαζομένων και του λαού μας. Αυτή εξ άλλου είναι και η στόχευση των
προτάσεών μας.
Συνολικά ένα ποσόν
757.000 ευρώ που είναι σταγόνα στον ωκεανό της αναδιανομής υπερ των λίγων θα
αποδοθεί για να πάρουμε κάποιες ανάσες οι λαϊκές οικογένειες που δεινοπαθούν
όχι γιατί είναι της μοίρας το γραφτό αλλά γιατί εκεί οδηγούν τα κρατικά μέτρα
διαχείρισης και της υγειονομικής και της οικονομικής κρίσης.