Η ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ Π/Υ ΤΟΥ 2020
(από την ομιλία στο Δημ. Συμβούλιο
20/12/2019)
Η δική μας κριτική στον Π/Υ
έχει συγκεκριμένη οπτική. Γίνεται από τη σκοπιά της ικανοποίησης ή μη των
κρίσιμων λαϊκών αναγκών.
Πίσω από τα νούμερα του
δημοτικού προϋπολογισμού (Π/Υ) δεν προβάλει παρά μια ποικιλόμορφη και
πολυεπίπεδη αναδιανομή του παραγόμενου πλούτου σε βάρος του λαού και υπέρ των
μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων. Προσαρμόζεται και επιδεινώνει την
αντιλαϊκότητα του κρατικού Π/Υ, του μεσοπρόθεσμου 2018-2022, των ματωμένων
πλεονασμάτων σε βάρος του εργαζόμενου λαού και των δικαιωμάτων του. Ο λαός αφού
πλήρωσε τα σπασμένα της κρίσης εξαναγκάζεται να πληρώνει και το κόστος της
αναιμικής και ευάλωτης ανάκαμψης.
■ Φαινομενικά
είναι ένας Π/Υ των 75,2 εκατ. αλλά αν αφαιρεθούν μια σειρά λογιστικές εγγραφές,
προβλέψεις μη είσπραξης, χρηματικό υπόλοιπο, εισπράξεις υπέρ τρίτων, κεντρικές
χρηματοδοτήσεις που δεν πρόκειται μέσα στη χρήση να διατεθούν, τα πραγματικά
του έσοδα περιορίζονται στα 24-25 εκατ. ευρώ.
ΑΠΌ ΤΑ
75,2 ΕΚ ΤΟΥ Π/Υ ΕΧΟΥΜΕ
|
|
ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
ΜΗ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ
|
10
|
ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ
ΥΠΟΛΟΙΠΟ
|
20,7
|
ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ
ΥΠΕΡ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΚΑΙ ΤΡΙΤΩΝ
|
7,6
|
ΜΗ
ΑΠΟΡΟΦΟΥΜΕΝΕΣ ΣΤΟ ΕΤΟΣ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΕΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΙΣ
|
10,2
|
ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΕΣ
ΣΕ ΤΡΙΤΟΥΣ & ΣΕ ΚΡΑΤΙΚΣΣ. ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤ.
|
2,7
|
ΣΥΝΟΛΟ
|
51,2
|
ΥΠΟΛΟΙΠΟ
|
24-25 ΕΚ
|
■ Το πρώτο βασικό χαρακτηριστικό είναι ότι βάζει
γερή πλάτη στην περικοπή των κρατικών και ευρωενωσιακών χρηματοδοτήσεων για
να διοχετεύονται στα προνόμια των λίγων και ματώνει το λαό να ξαναπληρώνει
τοπικά για όσα έχει ήδη πληρώσει μέσω της κρατικής φορολογίας. Από τα 18,6 εκατ
ευρώ των τακτικών εσόδων (ραχοκοκαλιά του Π/Υ) η κρατική χρηματοδότηση (ΚΑΠ
γενικών αναγκών) είναι λίγο κάτω από τα 7 εκ. χωρίς να αφαιρούμε το πάνω
από 1,5 εκατ που ο δήμος καταβάλλει για φόρους και κρατήσεις υπέρ του δημοσίου
και όταν η μισθοδοσία μόνο υπολογίζεται στα 9,3 εκατ. Ο λαός, που καταβάλει το
94% των κρατικών εσόδων καλείται να καταβάλει (μόνο για τα τακτικά) 11,68
εκατ.
ΤΑΚΤΙΚΑ ΕΣΟΔΑ ΑΝΑΛΥΣΗ
|
ΤΑΚΤΙΚΑ
ΕΣΟΔΑ. Π/Υ
|
ΜΕΤΑΦ
ΑΡΜΟΔ.
|
ΥΠΟΛΟΙΠΟ
|
|
ΤΑΚΤΙΚΑ ΕΣ. 2020 ΜΕΙΟΝ ΜΕΤΑΦ. ΑΡΜΟΔ. Π/Υ
|
17.125.426,56
|
769256
|
16.356.170,00
|
|
ΤΑΚΤΙΚΑ
ΕΣ. ΚΩΔ 21
|
1808750,00
|
1.808.750,00
|
||
ΤΑΚΤΙΚΑ
ΚΩΔ 32 4.955.74 ΜΕΙΟΝ ΠΡΟΒΛ ΜΗ ΕΙΣΠΡ.
|
500000,00
|
500000,00
|
||
ΣΥΝΟΛΟ
|
19.434.176,56
|
769256
|
18.664.920,00
|
|
ΚΡΑΤΟΣ
39,8%
|
7.752.126,00
|
769256
|
6.982.869,00
|
37,40%
|
ΔΗΜΟΤΕΣ
ΙΔΙΑ ΕΣΟΔΑ
60,2%
|
11682051,00
|
|
11682051,00
|
62,60%
|
Με την ανταποδοτικότητα, την
φορολογική αποκέντρωση κλπ οι τοπικοί παράγοντες της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΡΙΖΑ
φορολογούν και εισπράττουν ο,τι κινείται για φορτώσουν στις πλάτες του λαού
τις δαπάνες των παιδικών, της παιδείας, της καθαριότητας, των ΚΑΠΗ κοκ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο από πρόστιμα και προσαυξήσεις στους διαφορους κωδ
του Π/Υ είναι εγγεγραμμένα 771.000 ευρώ, από πρόστιμα του ΚΟΚ 3.346.000, από
πρόστιμα ελεγχόμενης 963.000 ευρώ.
■ Κι
ενώ η δημοτική είναι έμμεση δηλ η πιο αντιλαϊκή μορφή φορολογίας αφού
φορολογεί τη βίλα του μεγαλοεπιχειρηματία το ίδιο με το φτωχόσπιτο του
συνταξιούχου, δεν αρκούνται σε αυτό. Με τους συντελεστές που αποφασίζει το
Δημοτικό Συμβούλιο χαρίζεται προκλητικά στα μεγάλα επιχειρηματικά
συμφέροντα, όπως πχ στον τουρισμό, που από τα 6 εκατ εσόδων της
καθαριότητας καταβάλει μόλις 920 χιλ (15%) ή στις μεγάλες αλυσίδες και
πολυκαταστήματα, που πληρώνουν το ίδιο με το μικρομάγαζο που φυτοζωεί.
Αλλά και στις δαπάνες του Π/Υ κυριαρχεί η
ίδια αντιλαϊκή στρατηγική.
■ Για
άλλη μια φορά είναι ένας Π/Υ που συντάσσεται ως ισοσκελισμένος για να
εφαρμοστεί ως πλεονασματικός, πειθαρχώντας στις απαιτήσεις των κυβερνήσεων σημερινής
και προηγούμενων, που θέλουν και τους δήμους να περικόπτουν τις δαπάνες για τις
ανάγκες του λαού και να συμβάλουν στα ματωμένα πλεονάσματα που εξασφαλίζουν
τους δανειστές και αφήνουν ελεύθερο το πεδίο να χρησιμοποιείται το βιός του
λαού στους τζόγους και στα κερδοσκοπικά παιγνίδια τους. Να γιατί ενώ
εισπράττεται το 95-100% των τελών απ’ τους δημότες και τα έσοδα υλοποιούνται
στο 70-71% (αφού υπολείπεται η κρατική και ευρωενωσιακή χρηματοδότηση) η
υλοποίηση των δαπανών δεν ξεπερνά το μόλις 42%. Και βέβαια τα έργα και οι
δράσεις που δεν υλοποιούνται ή υλοποιούνται με ρυθμούς χελώνας είναι αυτά που
αποτελούν προτεραιότητα για τις λαϊκές ανάγκες, είναι οι παιδικές χαρές, οι
αθλητικές εγκαταστάσεις, οι συντήρηση των σχολείων, οι δρόμοι στις λαϊκές γειτονιές.
Σε βάρος αυτών των αναγκών εξασφαλίζεται η πλεονασματικότητα των Π/Υ και το
χρηματικό υπόλοιπο από τα 4-6 εκατ. την περίοδο 2012-2014 εκτοξεύτηκε σταδιακά
στα 21,8 εκατ. στο τέλος του 2018. Και μάλιστα το 63-65% είναι από τακτικά
έσοδα και όχι από καθυστερούμενες κρατικές και ενωσιακές χρηματοδοτήσεις.
■ Η αναδιανομή υπερ των λίγων έχει συνέχεια και
στην ιεράρχηση των δαπανών. Και τι δεν προβλέπεται για την ιερή αγελάδα του
τουρισμού. Όχι βέβαια του δικαιώματος του λαού να κάνει διακοπές αλλά της
απαίτησης ων μεγαλοεπιχειρηματιών να πληρώνουν οι άλλοι τις δαπάνες που έπρεπε
να κάνουν αυτοί. 100.000 ευρώ για επικοινωνιακές δράσεις του γραφείου
τουρισμού, 288.000 χι΄για καινοτόμες εφαρμογές προβολής, 5.000 για μακέτες,
10.000 για προμήθεια φωτογρ. Υλικού, 5.000 για συντήρηση των Κέντρων
πληροφόρησης, 74.000 για ηλεκτροφωτισμό στον Αδ. Κάμπο όταν σε όλο τον υπόλοιπο
δήμο είναι μόλις 80.000 και κερασάκι στην τούρτα 850.000 για αγορά οικοπέδου
στην ίδια περιοχή όταν στον υπόλοιπο δήμο είναι περί το 1,5 εκατ. κι όταν για
τη σχολική στέγη, για την υποχρεωτική προσχολική αγωγή η δικαιολογία είναι πως
δεν έχουμε οικόπεδα και γι΄αυτό αρκούμαστε στα λυόμενα στις αυλές των σχολείων,
συνεχίζουμε να διατηρούμε το Μουσικό, την ειδική αγωγή, το ΕΠΑΛ σε ακατάλληλα ή
υποσυντήρητα κτήρια.
■ Αλλά δεν πρέπει να έχουν παράπονο και οι
άλλες ιερές αγελάδες του επιχειρείν. Γι’ αυτό ο δημοτικός Π/Υ προσφέρει
πλουσιοπάροχες εργολαβίες για έργα και υπηρεσίες που θα μπορούσε με πολύ
χαμηλότερο κόστος και με πολύ καλύτερα αποτελέσματα να υλοποιεί με τις δικές
του υπηρεσίες, με αυτεπιστασία κλπ. Έτσι αντί το 1 ευρώ των δημοτών να το κάνει
10 σε έργο, επιλέγει το ανάποδο διαθέτοντας 1.600.000 χιλ στην σκανδαλώδη
εργολαβία της καθαριότητας, 150.000 χιλ στην λειτουργία του πάρκιγκ, 320.000
χιλ στην εργολαβία του ναυαγοσωστικού, 270.000 προμήθειες στη ΔΕΗ για είσπραξη
των τελών, πάνω από 100 χιλ να κάνει βόλτες αδειανό το ηλεκτρικό λεωφορείο του
ΚΤΕΛ, που αρνήθηκαν να το αγοράσει ο Δήμος για να μείνει τουλάχιστον σ’ αυτόν.
Κι αυτά χωρίς να λογαριάζουμε τις συντηρήσεις των σχολείων, των δημοτικών
κτηρίων και υποδομών ή άλλες μικρότερες εργολαβίες που θα μπορούσε με δικά μας
μέσα και προσωπικό να εκτελούνται μια χαρά.
■ Με αυτές τις προτεραιότητες είναι επόμενο
οι ανάγκες του λαού σε υπηρεσίες και υποδομές για την σχολική στέγη, τους
ελευθερους χώρους, την κυκλοφορία και την στάθμευση, την άθληση τον πολιτισμό,
τους δρόμους στις περιοχές που δεν έχουν τουριστική επισκεψιμότητα, είτε να
μένουν εκτός είτε να αντιμετωπίζονται με μπαλώματα και τα ψίχουλα που μένουν.
Είναι ολοφάνερη η παντελής
απουσία έργων πρόληψης και προστασίας της ζωής και της περιουσίας του λαού από
τις φυσικές καταστροφές και τα εντεινόμενα καιρικά φαινόμενα. Η αντιπλημμυρική,
η αντιπυρική και η αντισεισμική θωράκιση και προστασία. Κι είναι πολιτική
επιλογή γιατί αυτά τα έργα δεν έχει βρεθεί ακόμη τρόπος να βάζουν διόδια και
άλλα χαράτσια στο λαό και να παράγουν διαχρονικά κέρδη στους επιχειρηματικούς
ομίλους.
Να γιατί ο Π/Υ αυτός είναι εργαλείο πολύμορφης
και πολυεπίπεδης αναδιανομής του πλούτου σε βάρος των εργαζομένων και του λαού
και υπέρ των επιχειρηματικών συμφερόντων και τον καταψηφίζουμε.
Δεν αποδεχόμαστε την παγίδα,
που σκάρωσε ο ΣΥΡΙΖΑ και συνέχισε η ΝΔ, να μπεί σε μια συζήτηση του τύπου
«τρείς στο λάδι τρείς στο ξύδι» και να αποποιηθεί το πολιτικό περιεχόμενο της συζήτησης
και την κριτική στην πολιτική ουσία του Π/Υ. Στην ψήφιση εξ άλλου των τελών που
ήταν δυνατόν οι πολιτικές διαφορές να αποτυπωθούν και σε διαφορετικές προτάσεις
το κάναμε αλλά εκείνο που κυριάρχησε ήταν η συνειδητή επιλογή της ίδιας
αντιλαϊκής πολιτικής.
20/12/2019